anvari

5.8
11.58 km

浏览次数: 949次 , 下载次数: 38次

邻近 Zākīn, Hormozgan (Iran)

در ادامه طرح ملی سیمرغ کوه‌های ایران این بار تصمیم گرفتیم برای فتح قله تشگر (Tashger) یا هماگ، به استان هرمزگان، شهرستان سیاهو و روستای زاکین برویم.
از قبل جهات هماهنگی‌های لازم با جناب عبدالله آرامش از فرهنگیان محترم بازنشسته روستای زاکین که به‌واقع آرامش نیز در رفتار، گفتار و پندارشان هویدا بود، چندین نوبت به‌صورت تلفنی صحبت کرده بودم و ایشان نیز با روی گشاده و کامل توضیحاتی را در خصوص وضعیت منطقه، روستا، کلبه و قله در اختیار ما قرار داده بودند. پیشنهاد می‌کنم جهت رزرو منزل، کرایه نیسان و سایر موارد با ایشان تماس گرفته شود.
برنامه زمان‌بندی ما بدین گونه بود که ساعت 20:30 به پنجشنبه 6 دی‌ماه 97 به روستای زاکین رسیدیم و در خانه‌ای که از قبل رزرو شده بود مستقر شدیم. منزل استیجاری دارای یک پذیرایی و 1 اتاق بود که از برق و آب‌لوله‌کشی برخوردار بود. همچنین جهت گرمایش ار یک بخاری‌برقی و بخاری نفتی مناسب استفاده‌شده بود.
در کل امکانات آن برای کوهنوردان مناسب بود و زمینه را برای استراحت و خواب مناسب شب قبل از صعود فراهم می‌کرد.
بعد از صرف شام و بستن کوله‌ها، ساعت 22 خاموشی و خواب.
ساعت 3:50 صبح جمعه بیدارباش و بعد از صرف نوشیدنی گرم و پوشیدن لباس‌ها ساعت 4:30 سوار بر نیسان به سمت باغ‌های روستا حرکت کردیم. مسیر 8 کیلومتری روستا تا انتهای ماشین‌رو را در زمانی حدود 50 دقیقه با ماشین طی کردیم. 4 کیلومتر ابتدایی جاده به نحوی است که با ماشین‌های سواری نیز می‌توان آن را طی کرد ولی مابقی مسیر هم به دلیل شیب زیاد و هم کیفیت نامناسب برای ماشین‌های معمولی توصیه نمی‌شود.
ذکر این نکته ضروری است که در این موقع از سال به دلیل برداشت نارنگی‌های منطقه نگهبانی محلی در ابتدای مسیر باغ‌ها به‌صورت شبانه‌روزی مستقرشده است و برای عبور باید هماهنگی لازم به عمل آید. همچنین در ابتدای مسیر کارگاه سدسازی نیز فعال می‌باشد . البته نکته سؤال‌برانگیز برای هم نوردان این نکته بود ساخت چنین سدی در این منطقه که آب روان چندانی نیز جریان نداشت شاید توجیه منطقی و اقتصادی نداشته باشد.
بعد از رسیدن به انتهای مسیر ماشین‌رو در یک هوای زمستانی بسیار مطبوع که اصلاً نیازی به لباس گرم نبود کوله‌ها را آماده کردیم و هم‌زمان با شروع صعود، یک گروه 17 نفره از دوستان گروه اسپلیت تهران اگر اشتباه نکنم صعود را به پایان رسانده بودند.
گروه مذکور ساعت 12 ظهر پنجشنبه صعود خود را از زاکین آغاز کرده بودند و ساعت 5 صبح جمعه طی مدت‌زمان 17 ساعت به اتمام رسانده بودند!!!
زمان‌بندی ما بدین گونه بود که تصمیم داشتیم قله را 1 روزه صعود کنیم و شب برای خواب به روستای زاکین برگردیم البته هماهنگی‌های لازم جهت شبمانی در کلبه نیز با آقای آرامش انجام داده بودیم که در صورت نیاز بتوانیم در منطقه بهنه مستقر شویم که بعداً مشخص شد پیش‌بینی خوبی بوده.
درهرصورت ساعت 5:45 صبح جمعه 7 دی‌ماه 97 از انتهای باغ‌های روستای زاکین با هد لایت مسیر را شروع کردیم. نشانه‌ی ابتدای مسیر بعد از پیمایش چنددقیقه‌ای مسیل و رسیدن به انتهای آن، لوله آب فلزی هست که بر روی مسیل نصب‌شده است و از این نقطه باید به سمت راست حرکت کرد که نقطه شروع سنگ‌چین شده است.

تا یادم نرفته لازم هست یک نکته بسیار مهم و جالب رو ذکر و از آقای آرامش عزیز تشکر ویژه‌ای کنم.
در مجموعه کوه‌هایی که تا این زمان صعود کرده‌ام به‌جرئت می‌توان گفت هیچ کوهی مانند تشگر نشانه‌گذاری و سنگ‌چین نشده بود که با توجه به طولانی بودن مسیر کار زمان‌بر و سختی بوده و آقای آرامش زحمت این کار رو کشیده بودند. سپاسگزارم جناب آرامش

هرگز چنین تصوری از مسیر صعود تشگر نداشتم. با توجه به بررسی‌های قبلی که بر روی عکس‌های هوایی و تصاویر گزارش‌های قبلی کوهنوردان به دست آورده بودم منتظر مسیری با تک‌درخت و بوته‌زارها بودم ولی در کمال تعجب با مسیری تقریباً جنگلی تا محل کلبه‌ها و بهنه روبرو شدیم که مایه شادی شد. در برخی نقاط مسیر هم تراکم درختان زیاد می‌شد و هم اینکه اصلاً شباهتی به بوته نداشتند و درختان تنومند و کهنسالی با قد و پهنای زیاد دیده می‌شد.

مسیر سرراست و روتین را به کمک علائم و سنگ‌چین‌ها و برخی نقاط با استفاده از GPS طی کردیم. ازآنجایی‌که 1 ساعت ابتدایی مسیر در تاریکی بود و نور مناسبی جهت عکاسی وجود نداشت موفق به ثبت تصاویر مسیر نشدم. مسیر تا بهنه به‌جز چند دقیقه مسیر که تراورسی در مسیری از بلندای صخره‌ها بود هیچ نکته‌ای نداشت. در مسیر تا قبل از بهنه 3 چشمه آب وجود داشت که یکی از آن‌ها آب با حجم مناسبی داشت و مابقی کم‌حجم بودند به‌نحوی‌که برای پر کردن 1.5 لیتری باید چنددقیقه‌ای زمان می‌گذاشتیم. البته هیچ‌کدام آب جاری آن‌چنانی نداشتند و به حوضچه‌هایی که درست و پوشانده شده بود آب به نظر باکیفیتی بود و ما نیز از آن‌ها برداشتیم و مصرف کردیم و مشکلی ایجاد نشد.
ساعت 9:15 به کلبه در محل بهنه رسیدیم و با توجه به بکر بودن و زیبایی منطقه و تجهیز بودن کلبه‌ها تصمیم گرفتیم برنامه زمان‌بندی را تغییر دهیم و شب را در کلبه‌ها استراحت کنیم و صبح روز شنبه برگردیم! به همین دلیل تقریباً مدت‌زمانی حدود 1.5 ساعت را در این منطقه به استراحت پرداختیم. ساعت 10:40 دقیقه مسیر قله را از پاکوب شروع کردیم. به دلیل گرمی هوا که شاید برای این موقع از سال انتظارش را نداشتیم مجبور شدیم به دنبال چشمه آبی که به گفته آقای آرامش در نزدیکی‌های کلبه‌ها قرار داشت، بگردیم. این حوضچه آب نیز به فاصله 10 دقیقه‌ای کلبه‌ها و در مسیر پاکوب صعود به قله وجود داشت که اصلاً کیفیت مناسبی نداشت و به دلیل راکد بودن و حشراتی که داخل آن افتاده بود آبی برنداشتیم و با همان ذخیره آب که داشتیم به سمت قله حرکت کردیم.
اگر بخواهم روراست باشم چنین تصوری از مسیر بعد از بهنه تا قله نداشتیم و شاید مهم‌ترین نکته برای این غافلگیری وجود 3 قله کاذب در مسیر بود. علیرغم اینکه مسیر کاملاً پاکوب و علامت‌گذاری شده بود و شیب مناسبی نیز داشت ولی به دلیل ذهنیت اینکه قله همین نزدیکی هست تا حدودی در عملکرد کلی‌مان تأثیر گذاشت و استرس کم‌آبی و بی‌آب شدن نیز آن را تشدید می‌کرد.

در طول مسیر بهنه تا کلبه چند جایی که از دور روستای زاکین دیده می‌شد و همچنین قله تشگر آنتن دهی همراه اول نیز وجود داشت و در بقیه مسیر و بهنه آنتن دهی وجود ندارد.

درهرصورت بعد از گذر از 3 قله کاذب به دره‌ای که به قله ختم می‌شد رسیدیم. این دره که شیب چندان زیادی نداشت را نیز صعود کردیم. انتهای دره و زیر قله وزش باد وحشتناکی شروع‌شده بود و به‌صورت بادگیرها را پوشیدیم و به سمت قله حرکت کردیم. ساعت 14 پای بر قله تشگر گذاشتیم و با توجه به‌شدت باد قله سریع مراسم قله را انجام دادیم و ساعت 14:30 به سمت بهنه حرکت کردیم.
ازآنجایی‌که عجله‌ای در کار نبود برنامه را طوری تنظیم کردیم که ضمن لذت بردن از مسیر قبل از غروب آفتاب به بهنه برسیم. ساعت 5:15 به محل چشمه آب نزدیک کلبه رسیدیم که به‌ناچار از آب همین حوضچه برداشتیم و با هماهنگی با آقای آرامش قرار شدن بعد از اضافه کردن مقداری کلر که در کلبه وجود داشت آب‌ها را بجوشانیم و مصرف کنیم. آب‌ها را برداشتیم و به سمت کلبه به راه افتادیم. زمانی که به کلبه رسیدیم هوا گرگ‌ومیش شده بود و به دلیل در دسترس بودن کنده‌های بسیار، آتش خوبی داخل کلبه برپا کردیم و مقدمات صرف شام و خواب را فراهم کردیم.
آب‌ها را جوشاندیم و چون کلر پیدا نکردیم به همان شکل مصرف کردیم که خوشبختانه مشکلی ایجاد نشد. البته بو، رنگ و مزه آب تغییری نداشت و تنها به دلیل وجود حشرات آن‌ها را جوشاندیم. این هم تجربه‌ای بود
بعد از شام به تماشای آسمان پرستاره بی‌نظیر منطقه نشستیم و ساعت 8:30 خاموشی و خواب
دمای هوا در منطقه بهنه به صفر هم نرسید و شب بسیار خوبی را در کلبه‌ها سپری کردیم.
صبح شنبه 8 دی‌ماه 97 ساعت 6:30 کلبه را تمیز و مرتب ، درب آن را محکم کرده و به سمت روستا به راه افتادیم.
مسیر را با سرعتی بسیار مناسب و در هوایی عااالی طی کردیم و بعد از 1 ساعت به اولین چشمه آب رسیدیم و دلی از عزا درآوردیم. شیشه‌ها و کیسه آب‌ها را پر کردیم و به سمت باغ‌های نارنگی روستا رهسپار شدیم.
تماشای طبیعتی که در زمان صعود در تاریکی مشاهده نکرده بودیم در هوای مطبوع صبحگاهی منطقه لذتی وصف‌ناشدنی داشت.
سرحال و قبراق ساعت 8:40 دقیقه به نقطه‌ای که صعود را شروع کرده بودیم رسیدیم و تا زمان رسیدن نیسان به تماشای درختان نارنگی نشستیم. مقداری از مسیر برگشت را پیاده طی کردیم و از حجم آب مناسبی که از دره‌های منطقه جمع‌آوری‌شده بود و به‌صورت نهر آبی در جریان بود شگفت‌زده شدیم. دست و صورتی شستیم و با آمدن نیسان ادامه مسیر را سواره به نظاره نشستیم :)
از آقای راننده درخواست کردیم مقداری از نارنگی‌های بی‌نظیر منطقه را در اختیارمان قرار دهد که با رویی گشاده و مهمان‌نوازی مثال‌زدنی جنوبی‌های خونگرم مون نارنگی بسیار خوشمزه‌ای تهیه شد.
ساعت 10:30 به روستا رسیدیم و بعد از احوالپرسی و سؤال جواب‌های نیم‌ساعته با جناب آرامش و تعویض لباس‌ها منطقه سیاهو و روستای زاکین و مردم بسیار خونگرم و نجیب آن را بدرود گفتیم.

پیشنهاد میکنم جهت مشاهده تصاویر منطقه و و آشنایی خوب نسبت به محیط به ترک برداشت شده یکی از کوهنوردان عزیز که در همین سایت قرار داده شده است مراجعه کنید:
شناخت خوبی از مسیر حاصل می شود

نکته ای دیگر: دقیقا در کیلومتر 3 ترک مسیر ما، یک دوراهی وجود دارد که بهتر است مسیر مستقیم انتخاب شود چراکه مسیر پیمایش شده در ترک ما قدری دارای شیب تند می باشد ضمن اینکه به فاصله 5 دقیقه ای این دوراهی و در مسیر مستقیم، چشمه آب خوبی وجود دارد.

آقای آرامش : 09190270709
Tel: 09032520501

观景点

بهنه

با زحمت بسیار زیاد اهالی زاکین، کلبه های بسیار خوب، مجهز و دل نشینی در این منطقه ایجاد شده است که در بهار و تابستان ییلاق خانواده ای از اهالی هست.

قله کاذب1

تا مدتی پیش این قله به عنوان قله اصلی تشگر شناخته می شد که به گفته آقای آرامش تا سال 57 قله فعلی، قله اصلی تشگر بوده که بعد از سال 57 به دلیل تعصبات منطقه ای محل قله تغییر می کند . تا اینکه سال گذشته با حضور آقای حسین نظر در منطقه و تایید تیم های فنی محل بلندترین قله به همان قله سال 57 تغییر می کند. به گفته ایشان دوستانی که با تابلوی قله قبلی عکس دارند می توانند در طرح سیمرغ ارائه دهند و مورد قبول کمیته ارزیاب فدراسیون می باشد

ادامه پاکوب

ادامه مسیر از پاکوب سنگ چین شده. طبیعت زیبای منطقه در بهنه به حد اعلای خود می رسد و به سمت قله از پوشش گ گیاهی آن کاسته می شود

قله کاذب2

همچنان در مسیر پاکوب سنگ چین شده ادامه مسیر.

قله کاذب 3

مسیر همچنان مشخص و بده بستان خوبی دارد. در تصویر ضمیمه شده روستای زاکین در بین دهانه مشخص می باشد

ابتدای دره منتهی به قله

ادامه مسیر
照相

زیر قله

داخل دره منتهی به قله با شیب مناسب
峰顶

قله

قله زیبای تشگر که به تازگی و به همت آقای آرامش تابلوهای مناسب بر روی آن قرار داده شده است