航迹点数 186

2.6
5.14 km

浏览次数: 694次 , 下载次数: 10次

邻近 Olesa de Montserrat, Catalunya (España)

S'han trobat restes que situen el mas cap al 1386 i que s'anomenava 'Coll d'Oriol (la masia es troba molt propera al coll d'Oriol. L'any 1550 la família Puigventós va comprar la propietat.La construcció estava feta de pedra i disposava de dues plantes: el magatzem i l'estable se situaven al baixos, mentre que la residència s'establia al primer pis.
L'estructura de la masia anava variant i s'anaven afegint noves dependències. Al segle XVIII es va realitzar una important remodelació de la casa, s'hi afegiren els corrals i es reconstruí una nova masia sobre les restes de l'anterior. Per tal de protegir-se contra els atacs dels bandolers, la masia estava tancada amb una paret que l'envoltava, anomenada “barri”.
L'aïllament que suportaven les masies olesanes propicià la seva autosuficiència. El pa, el vi i l'oli eren alguns del productes que s'obtenien sense sortir de la finca. Conreaven tant cultius de secà com de regadiu, es feia el carbó i es molia el blat en un molí de tracció animal del qual es poden observar les restes de les parets.
A finals del segle XIX i començament del XX el mas va ser venut a Bonaventura Valls, ja que la família Puigventós no va poder fer front als deutes acumulats. La propietat va passar a ser explotada per masovers.
L'any 1950 la masia de Puigventós s'abandonà i finalment s'ensorrà a mitjans dels anys setanta.La Creu de Saba és un cim i una creu de terme que es troba al municipi d'Olesa de Montserrat, a la comarca del Baix Llobregat, a 596 metres en el cim del Puigventós.
La creu que hi ha servia antigament per delimitar el terme municipal, com també ho feia la Creu de Beca, i des d'allí s'albira una panoràmica del Baix Llobregat, l'Anoia i el Vallès.
Antigament era de troncs, però l'any 1973 es va instal·lar una metàl·lica que suportés les inclemències meteorològiques. Documentada des del segle XVIII,era un dels punts on per Setmana Santa els habitants de la zona anaven tradicionalment a collir farigola.