3,810 m
1,618 m
353.18 km

near Southpark, Colorado (United States)

El Colorado Trail és una espectacular i llarga ruta que creua una gran part de l'estat de Colorado de Nord a Sud. Es una ruta que principalment es fa a peu però que degut a que té molts trossos ciclables també es fa en BTT. Però s'ha de tenir en compte que hi hauran molts trossos que haurem de fer a peu i arrossegant la bici, cal està molt mentalitzat d'això ja que sinó s'ens pot atravessar aquesta ruta. També dependrà molt del nivell tècnic que tinguem ja que un 70% de la ruta són de sender i molts trossos són força tècnics tan de pujada com de baixada i sinó tenim el nivell caminarem més trossos. Trobarem trossos de senders fantàstics, molt ben arreglats que ens faran disfrutar molt i d'altres trossos en pujada que tot i estar ben arreglats són molt durs de pujar (sobretot si anem carregats, com acostuma a ser si fem tota la ruta), altres trossos molt pedregosos on haurem d'empènyer la bici. Aquí aquest tipus de rutes en diuen "hike-a-bike" que vol dir btt-a-peu. Però per compensar els paisatges són fantàstics i els corriols inacabables.
El territori per on transcorre gran part de la ruta és força inhòspit i per tant haurem de ser autosuficients durant alguns dies. En els 850kms de la ruta només passarem per 4 pobles on podrem recuperar forces i aprovisionar-nos.

S'anomena bikepacking al fet de portar tot l'imprescindible a sobre amb el mínim de pes en aquest tipus de rutes més esportives (tenda, sac, esterilla inflable, menjar...) . Normalment amb una bossa a darrera el seient, una bossa al davant i una bossa al quadre, enlloc de les típiques alforges laterals utilitzades en rutes més cicloturístiques.

L'alçada mitjana de la ruta es de 3000m i passarem uns quants colls de quasi 4000m, l'avantatja que tenim es que fent la ruta en sentit nord-sud, l'alçada es va guanyant progressivament i això va molt bé per l'aclimatació.
Nosaltres vam fer la ruta en 16 dies incloent la pujada al Mont Elbert a peu i portàvem una bossa central al portapaquets de darrera la bici i sac i tenda a la part frontal. Es recomana portar el mínim de pes i calcular molt bé el menjar entre els diferents punts on podem comprar coses.

La ruta comença a Denver (la capital de Colorado) i en 850kms i 22.000m de desnivell positiu aprox. arriba a la ciutat de Durango.Durant la ruta el trail passa per sis reserves naturals (wilderness areas) que estan prohibides per les BTT i haurem de fer variants per poder tornar a enganxar amb el trail. En aquestes variants es on passem pels diferents pobles (no gaire grans) on podrem comprar menjar (ressupply points), dormir en motels, dutxes, restaurant....
Al llarg del trail trobarem molts campsites, que no són res més que trossos enmig del mig bosc sense cap tipus de servei, més o menys plans per plantar la tenda (alguns estan més arreglats tipus campings lliures amb lavabos i llavors són de lliure pagament).
El tema aigua no hi ha cap problema ja que hi han molts rierols (creeks) durant tot el trail (nosaltres hi posàvem pastilles potabilitzadores per si de cas).
Molt recomanable per seguir la ruta i infos d'interès és el Colorado Trail databook i els mapes del National geographic (1202 North i 1201 South).
La ruta està molt ben senyalitzada en general excepte les variants per BTT. L'inici del trail és a uns 30kms aprox. del centre de Denver. Hi arribarem utilitzant el tren desde Union Station fins a Littleton mineral que es la parada del tren.

Descripció ruta:
El track comença en aquesta estació de tren i per carrils bici asfaltats i bones pistes en uns 30kms aprox arriba a l'inici del Colorado Trail. Nosaltres dormim a la meitat d'aquest tram.

Segment 1:
A partir d'aquí seguim una pista de 14km per un canyon on ja vam trobar diferents animals salvatges (cabres salvatges, cèrvols , esquirols). Després de passar la presa comencen els senders infinits.

Segment2:
A South platte creuem un cabalòs riu per un pont de fusta (molt recomanable agafar força aigua ja que segueix un tros bastant dur molt sec, sense vegetació i molt desolat (incendi forestal de fa uns anys, amb calor potser molt dur).
Quan creuem la carretera a Buffalo creek hi ha una caseta dels bombers on poden carregar aigua en una font.Nosaltres dormim al final del segment a Little Scraggy.

Segment 3:
Bastants trossos de senders molt xulos per dins bosc fins Rolling creek. A partir d'aquí fem primera variant per evitar reserva wilderness.

Variant Bayley:
La guia recomana variant pel sud però nosaltres la fem pel nord ja que és molt més curta i passa per Bayley (petit poblet amb botiga outdoor (amb menjar liofilitzat i articles de càmping), bar restaurant i super (amb sobretot alcohol, tobacco i firearms). L'única pega d'aquesta variant es que la part final es per la transitada carretera 285, en pujada, poc "arcen" i els cotxes i camions anant com bojos. Al final arribem al coll Kenosha pass on hi ha un camping lliure.

Segment 6:
Primer sender molt xulo i grans vistes de les planures. Després dures pujades, força ciclables fins el Georgia pass (3620m). Segueixen trossos combinats ciclables i carregant fins baixada molt xula a Horseshoe gulf on ens creuem amb una cursa BTT que van de pujada (algun animal pujant els forts pepinos amb pinyó fixe, sense canvi!!). El segment acaba al creuar la carrereta nacional 9.
A partir d'aquí podem arribar-nos a dos pobles, Frisco i Breckenridge amb tot tipus de serveis i molt turístics. Per arribar-hi hi han carrils bicis molt tranquils. Nosaltres vam anar a Breckenridge i vam tornar a recuperar el track.

Segment 7:
Un dels més durs del trail, és una llarga pujada arrossegant moltíssim, vam creuar un bosc cremat aquell mateix estiu i amb fortes pujades amb pedres, molt dur. Fins a creuar un coll de 3800m amb molt bones vistes i després baixada molt forta amb alguns trossos a peu fins arribar a Cooper Mountain.
Una altra opció enlloc de fer aquest dur segment seria anar fins a Frisco per carrils bici i empalmar amb el trail seguint carril bici fins a Cooper mountain evitant-nos de pujar el coll de 3800m.

Segment 8:
Cooper Mountain es un centre d'esquí amb pocs serveis. El trail va creuant pistes i per sender ciclable a trossos en llarga pujada creua el Searl Pass i més endavant el Kokomo pass. Grans panoràmiques i fantàstics paisatges. Llarga baixada amb forces pedres al final fins el pla de Camp Hale. On podrem veure uns bunkers que servien d'entrenament als soldats que van anar a la segona guerra mundial. El trail segueix fent senders puja-baixa amb trossos ciclables fins que al final ens plou i decidim retallar per pista ampla i carretera i arribar al Tenesse Pass, on comença la variant per BTT per evitar Holy Cross i Mount Massive Wilderness.

Variant Leadville:
Llarga variant per carretera quasi tota en baixada fins al Poble de Leadville (tot tipus de serveis i alguns motels). Arribem tard i plovent i per postres l'endemà fan una cursa de BTT i els allotjaments estan tots col·lapsats. Per sort podem parlar amb el propietari d'un motel i ens lloga una habitació de casa seva (una experiència genial i la dutxa, bugada i dormida en un llit merescudes ).
La variant segueix les planures fins el peu del Mount Elbert, el cim més alt de la serralada de les Rocoses de 4400m i empalma amb el segment 11 del trail.

Segment 11:
Primer tros tot a peu i després molt xulo i ciclable fins que trobem el trencall "Mount Elbert South" on decidim desviar-nos del Colorado trail i pujar per sender a fer el cim del Mount Elbert. Pugem en bici fins els 3500m aprox, sender en general ciclable però amb fortíssimes pujades a peu. Aparquem bicis i paquets i després de dinar pugem a peu al cim en unes 2'30h. Arribem al cim i el temps canvia amb una petita nevada i tot. Baixada, nit on tenim les bicis i descens fins a retrobar el Colorado Trail. Segueix tros molt ciclable rodejant els Twin Lakes, entorn més sec. Trossos durs d'arrossegar i al final del segment hem de desviar-nos per evitar Collegiate peaks Wilderness.

Variant Buenavista:
Carretera i ampla pista molt rodadora fins a Buenavista (tots els serveis). A partir d'aquí només trobarem un petit resort balneari al dia següent amb tant sols un super(justet) i després nosaltres vam estar 6 dies sense cap possibilitat de comprar res fins a Silverton. Molta calor, seguim carretera fins empalmar novament amb el trail fent una petita retallada a South Cottonwood.