2,361 m
5.6
11.11 km

浏览次数: 39次 , 下载次数: 2次

邻近 Mijanès, Occitanie (France)

PIC DE TARBESÓ
9 de febrer de 2019

Ascensió hivernal a l'emblemàtic pic de Tarbesó, un dels referents a la regió del Donasà, a l’Arieja. Malgrat la seva modesta alçada, 2.364 mts., és probablement un dels millors miradors de la contrada, doncs les panoràmiques que s’abasten des del seu ampli cim són immenses.
L’itinerari parteix de l’estació d’esquí de Mijanès – Donezan, guanyant alçada paral·lelament a un remuntador i la pista d’esquí anomenada Liévre, que és la que ens queda a l’esquerra de la zona d’aparcament, incorporant-nos més amunt a una altra pista, la Coumeille, fins al punt més alt de l’estació, a la capçalera del remuntador mecànic de Canrusc, procurant no entrar a les pistes, sinó avançar pels seus marges. Fora del domini esquiable, seguim el cordal carener fins atènyer el poc destacat pic de Canrusc (2.132 mts.), on no es té la sensació d’estar dalt d’un cim. Entrem més endavant durant una estona al bosc i quan sortim d’ell veiem davant nostre el pla de Monpudou, grandiosa planúria, que és una imponent balconada sobre els grans pics i serralades d’aquest vessant dels Pirineus Orientals, on hi destaca l’estètic Roc Blanc. Davant nostre veiem tres elevacions ben evidents, el pic de Monpudou, el de la Coumeille de l'Ours i el nostre objectiu , el Tarbesó, dirigint-nos al primer d’ells, de 2.191 mts. d’alçada, també amb poca personalitat, del que baixem per dintre del bosc, iniciant un flanqueig, en algun punt una mica exposat, per sota del pic de la Coumeille de l'Ours, al que no hi hem anat, tot i que a posteriori ens ha semblat una opció més que interessant.
Un cop a la collada de la Comella de l'Ós, ens queda ben clar el que ens queda per fer, iniciant la pujada a la piràmide que tenim davant per la seva ampla l’aresta SE, que conforme avança es va posant cada cop més dreta, arribant a assolir en els seus darrers 60 mts. un pendent del 45%. El punt zenital del pic és ample i gens exposat, oferint-nos unes vistes impressionants, des del sector de la llunyana Pica d’Estats a la propera Dent d’Orlú, sobre massissos com el de Saint-Barthélemy o Madres, els dos Perics, el sector del Carlit, els propers Roc Blanc i Baixollada, els cims de les muntanyes d’Ax, així com altres serralades, com el Canigó i els relleus de l'Arieja, l'Aude, el Capcir, la Cerdanya o Andorra. Per sota nostre veiem ben nevats, l'estany Negre i els de les Rabassoles, així com el cordal del serrat d’Escales i el de Gabensa i el Roc de Bragues.
Després de gaudir una estona d'aquestes imponents panoràmiques, baixem del cim per on l’hem pujat, però un cop superat el tram més dret, ja no anem en direcció a la collada de la Comella de l'Ós, sinó que ens decantem a l’esquerra per encarar la vall del riu Maure, buscant els pendents que ens facin més còmode el descens. Anem passant per diferents nivells, marcats per successives planúries, de les que baixem a través d’una sèrie de canals amb més o menys pendent, fins arribar a una gran esplanada, pràcticament horitzontal, on hi ha el refugi de l'Orri, en el que veiem els senyals del circuit de raquetes d’esquí de l’estació, que cal seguir per arribar altre cop al domini esquiable i la base de l'estació d'esquí, on tanquem aquesta ruta circular, en la que hem combinat les raquetes de neu i els grampons, segons les condicions del terreny.