Uploaded 2017年1月30日

4.1
8.2
16.35 km

near Vallfogona, Catalunya (España)

Si es fa aquesta ruta en aquesta època i amb tanta neu com avui, la qualificaria de difícil. En una altra època, sense neu, és moderada.
Com que hem hagut de caminar sobre 30 o 40 cm. obrint i traçant el camí enmig de neu verge ha estat molt feixuc i la sortida s’ha allargat més del que havíem previst. Tot i això ha estat una sortida genial i excel·lent que tardarem molt temps a oblidar, eh, Pere?

L’inici d’aquesta ruta circular, comença a l’aparcament ubicat a la part del darrera del poble de Vallfogona del Ripollès, on hi ha la Plaça de la Vila.
Iniciem la caminada pel carrer del Meridià Verd, on hi ha els Pals indicatius, que ens indica el GR-3 i la direcció del castell de Milany, agafem el caminet empedrat, que baixa fins el bonic pont medieval, que travessa la riera de Vallfogona. Sembla que va ser construït al segle XIV pels senyors de Milany, que precisament en l’època de l’edificació del pont van traslladar la seva residència del castell de Milany al de Vallfogona.
Un cop passat el pont continuem a mà esquerra seguint el camí senyalitzat que s’endinsa en la direcció a la "Font de la Tosca". Seguint la pista passem pel costat del saltant La Tosca del Pinetar, és una formació de travertins formada per l'aigua de la Font de la Tosca.
Continuem pista amunt i seguim els rètols i marques de color blau que ens condueixen al Torrent de la Masica on podem admirar els bonics racons que l'envolten.
Tot pujant pel corriol que va vorejant el torrent contemplem els diferents salts d’aigua, de totes mides, com la Gorga de Baix, la Gorga de Dalt, el Saltant, el Saltant de la Costa de Llastanosa i uns quants més. Hi ha moments en el recorregut en què ens desviem per acostar-nos a l’Era de batre d'en Paixana, la bauma d’en Boer, i sempre ben senyalitzat, prenem un altre torrent on hi ha el salt del Bisbe.
Cal dir que tot el torrent és un espectacle salvatge i feréstec que val la pena contemplar.
Quan arribem a l’últim salt del torrent ens decantem a l’esquerra per enfilar-nos pel mig de la fageda i, sense camí marcat, passem per un forat del filat espinós fins a trobar una pista que hi ha un xic més amunt.
Continuem per pistes i corriols fins a trobar el PR-C59. amb marques blanques i grogues, és un camí carener molt evident i fresat. És el que va del castell de Milany a Santa Magdalena de Cambrils.
Prenem la direcció dreta, seguim les pintures que anem trobant al filat espinós que tota l’estona voregem i que creuem per unes “portes”, i va pujant en direcció el castell Milany seguim el PR, anem resseguin la carena, per un costat tenim Vidrà i per l’altre Vallfogona i, per tant, entre l’Osona i el Ripollès.
Passem pel collet de l’Amorriador i la Creu de l’Espinau, abans d’arribar al coll de la Portella de Milany, ja contemplem perfectament el penyal on s’ubica el castell.
Quan arribem a les ruïnes del Castell de Milany (1533 m) documentat d’ençà l’any 962 podem gaudir d’unes extenses vistes panoràmiques. Hi ha un vèrtex geodèsic i uns retaules ens ajuden a identificar les muntanyes i podem ubicar perfectament el Montseny, Sant Llorenç del Munt i Montserrat i per l’altra banda la Serra d’Ensija, el Pedraforca i alguns cims dels Pirineus.
Desfem el camí fins la Portella de Milany i comencem a baixar per un corriol a mà esquerra que pren la direcció al poble, seguint els rètols indicadors i les clares pintures vermelles i blanques del GR-3, el caminet va baixant molt decididament, travessant entremig de precioses fagedes i prats, i seguim la piste fins arribar per corriol a la riera de Vallfogona on creuem pel pont i pujant fins on tenim el cotxe donem per acabada aquesta entretinguda i nevada ruta.
Salut i bona caminada!!!

Font de la Tosca

照相

Foto filat espinós

Foto filat espinós i petit salt
照相

Pont Medieval

• Photo of joboix

joboix 2017-2-3

Molt bona ruta pels salts i gorg del torrent de la Masica i més atractiva encara per la quantitat de neu que vam trobar de camí al castell de Milany,

• Photo of peremagria

peremagria 2017-2-4

El nostre Cap d’Expedicions, Jep Boix, va preguntar-nos un parell de dies abans, on volíem anar, i la contesta va ser: Es època de neu.. doncs a la neu ! I a fe de Deu, que varem tenir neu a dojo, per comprar i per vendre, fins i tot massa, però serà se’ns dubte una de les sortides que millor recordarem. Potser si haguéssim estat previsors hauríem portat les raquetes i la cosa hagués canviat sobretot a les parts altes de la Serra de Milany fins al propi castell.

La ruta seguint els diversos salts d’aigua que es troben al llarg del Torrent de la Masica, son d’una bellesa excepcional, sobretot desprès d’èpoques de pluges, o també de fred rigorós en que es queden tots plaçats. L’espectacle del gel passa igualment al Torrent de la Cabana a Campdevànol.

Una sortida que si es va preparat per trobar neu, es una magnífica matinal apte per a tothom. I qui no vulgui neu, s’aconsella a la primavera per gaudir d’una extensa gamma de verds, o a la tardor, on ja llavors l’escenari esdevé “de cine” i pot provocar el que jo en dic: una borratxera fotogràfica.

JEP BOIX 2017-2-6

Joan i Pere, m'alegro que us hagi agradat. Gràcies per les vostres valoracions.

• Photo of David WRC 11

David WRC 11 2017-2-27

Molt bona ruta !! La vam fer dissabte amb una colla i tot genial. Dia assolejat i en màniga curta pujant. Una mica de neu arribant al castell però sense cap dificultat tècnica en cap lloc.

JEP BOIX 2017-2-28

Celebro David que t'hagi agradat tant! Realment tenim un entorn privilegiat i cal aprofitar-lo. Gràcies per la teva valoració!

• Photo of Aldarion

Aldarion 2017-6-27

Altre cop gràcies per aquesta esplèndida ruta.

Sal.lutacions.

JEP BOIX 2017-6-27

M'alegro Aldarion, que t'hagi agradat, gràcies per la teva valoració. Salut!

• Photo of gotarca

gotarca 2017-8-17

Una salutació.
    Vaig fer aquesta aquesta bonica ruta al juny de 2016 però al revés, és a dir, pujant primer al Castell de Milany i tornant pel Torrent de la Masica. El trajecte de pujada al Castell va ser bonic, però el tram de tornada pel Torrent i els gorgs, acompanyat del so de l'aigua i la il·luminació del sol de la tarda a través dels arbres, per a mi va ser el millor de tot, amb el espectacle final de la Font de la Tosca.
    Però veient les vostres fotografies de la ruta nevada, m'està donant una arrencada de sana enveja. Simplement espectaculars. Intentaré repetir-la amb neu. Moltes gràcies pel suggeriment, o millor, suggeriments ja que us tinc al costat d'altres foreros, com a referent de per decidir-me per una o altra sortida.
    De nou moltes gràcies i bona ruta

JEP BOIX 2017-8-17

Moltes gràcies gotarca per la teva valoració. Celebro que hagis gaudit d'aquesta bonica sortida. Així dóna gust compartir. Salut!

• Photo of TODOTERRENOS

TODOTERRENOS 2017-10-19

Es mejor estar habituado a la montaña antes de realizar esta ruta no es difícil pero requiere de resistencia fisica. La hice en mayo es preciosa y muy recomendable.

JEP BOIX 2017-10-19

Comparteixo la teva opinió i agraeixo la teva valoració. Salut!

• Photo of gordidi

gordidi 2017-12-7

Ruta molt recomanable de fer en aquesta època de l'any està tot glaçat.

• Photo of marcmontlec

marcmontlec 2018-1-11

Ep, creieu que ho haura neu si hi anem aquest dissabte?

• Photo of julia slesareva

julia slesareva 2018-3-27

hola!en abril habrá la nieve aun?:)

• Photo of Aldarion

Aldarion 2018-3-28

Casi con toda seguridad estará sin nieve en Abril.
    Un saludo

• Photo of julia slesareva

julia slesareva 2018-3-31

gracias Aldarion!:)

• Joan Jardi Massana 2018-4-3

Una ruta molt maca,amb molts salts d´aigua i les vistes des del castell de milany impressionant amb els pirineus nevats.ruta feta ahir dilluns de pasqua.

JEP BOIX 2018-4-3

Moltes gràcies Joan per la teva valoració. Celebro que t'hagi agradat aquesta bonica sortida. Salut!

• Photo of Paco D.M

Paco D.M 2018-5-1

Ruta para mi gusto "espectacular" muy chula por su entorno y bien marcada, gracias Jep por compartir.

JEP BOIX 2018-5-2

Comparteixo la teva opinió Paco D.M, i agraeixo la teva valoració. Salut!

• Ana Huguet 2018-6-23

Sortida feta el 23/06/18. Ens ha agradat molt. L'única pega es la dificultat que hem tingut per trobar el camí just després de l'últim gorg. Es una mica confús. Per la resta, sortida magnífica.

• Photo of marcmontlec

marcmontlec 2019-1-27

Ei, la vaig fer l'any passat. També amb neu, tot i que no tanta. Em va costar molt trobar la sortida que indicàveu un cop a dalt de tot del torrent de la Massica (com indica també l'Ana Huguet). Ara, m'ho vaig passar molt bé! Felicitats!

JEP BOIX 2019-1-27

Moltes gràcies marcmontlec per la teva valoració. Celebro que hagis gaudit d'aquesta bonica sortida. Així dóna gust compartir. Salut!

• Photo of Baró Flamicell

Baró Flamicell 2019-3-25

Abans d'ahir varem fer aquesta ruta...fantàstica la riera i els salts, encara que baixava molt poca aigua, val la pena repetir-la després d'una bona llevantada👌.Una ruta i entorn per nosaltres desconegut, un cop més gràcies per compartir-la.(nose com ho fariem sense la teva compte al wikiloc, jajaja😍)
    Una abraçada!

• Photo of Baró Flamicell

Baró Flamicell 2019-3-25

Un 10!

JEP BOIX 2019-3-26

Moltes gràcies per les teves paraules i per la teva valoració. M'alegro que l'hagis gaudit tant com nosaltres quan la vam fer. Així dona gust compartir. Salut Baró Flamicell!

• aberaki 2019-4-21

Vam fer l'excursió dilluns de Setmana Santa del 2019. Un dia fresc i amb la primavera espurnejant encara. És una excursió bonica i molt agradable de fer. L'ascens a tocar del riu és bellíssim, i fa ganes de quedar-se a contemplar cada raconada que et vas trobant, cada salt d'aigua. El Castell de Milany és un indret sobri, poc més, això si, amb unes vistes espectaculars des del mirador que hi han instal.lat El descens, més directe que l'ascens, ens va fer gaudir de l'essència de les serralades del Sistema Transversal al seu punt de contacte més intens amb el Prepirineu Oriental. Gràcies, Jep, per proposar-nos una ruta tan bonica! :)

JEP BOIX 2019-4-22

M'alegra molt que gent com tu pugui gaudir de les rutes que faig. És un plaer compartir-les! Gràcies aberaki, per la teva valoració. Salut!