时间  6小时 15分钟

7.7
15.36 km

浏览次数: 13次 , 下载次数: 2次

邻近 Vatochóri, West Macedonia (Greece)

Τρικλάριον Διάσχιση. Βατοχώρι 890μ-Βάρμπα 1750μ-Φαλακρό 1743μ-Κρανιές-Μικρόλιμνη 840μ.

Η κλασσική διάσχιση του Τρικλαρίου. Διαδρομή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, με αρκετές εναλλαγές τοπίων αλλά και εκπληκτική θέα στις λίμνες των Πρεσπών από ψηλά. Παρά το χαμηλό ύψος του βουνού, η έλλειψη μονοπατιών σε τμήμα της διαδρομής καθιστά την διάσχιση σχετικά δύσκολη. Θα πρέπει να έχει προβλεφθεί η διασύνδεση των σημείων αφετηρίας και τερματισμού ( 25λ με αυτοκίνητο, 1ω05λ με ποδήλατο ). Πηγή νερού δεν συναντήθηκε σε κάποιο σημείο της διαδρομής.

Απόσταση: 15.3 χλμ
Συνολική υψομετρική : + 1150μ

Περιγραφή:

Η διαδρομή ξεκινά από το χωριό Βατοχώρι σε υψόμετρο 890μ. Δεξιά του σχολείου εντοπίζουμε διάδρομο και ανεβαίνουμε προς τα Βόρεια. Αμέσως συναντάμε το κοιμητήριο του χωριού, και πίσω του ανεβαίνουμε σε ράχη. Αυτή μας οδηγεί σε εκτενές οροπέδιο και συνεχίζοντας προς Βορρά συναντάμε την Νότια πλαγιά της Ανατολικής ράχης του Τρικλαρίου. Ανεβαίνοντας ελεύθερα προς τα ΒΔ σε βατό πεδίο ( ανηφορική τραβέρσα ), προσεγγίζουμε την ράχη σε υψόμετρο 1120μ. Ακολουθώντας πλέον την ράχη πιστά προς τα Δυτικά, θα οδηγηθούμε στην κορυφή.

Το αρχικό τμήμα της ράχης παρά την βλάστηση, δεν παρουσιάζει κανένα πρόβλημα στην προώθηση, και όσο παραμένουμε επί αυτής, διακρίνουμε συχνά ίχνος μονοπατιού.

Σε υψόμετρο 1660μ., ανεβαίνουμε σύντομη κόντρα, και η ράχη ολοκληρώνεται στον όγκο του πολυκόρυφου που σχηματίζει η κορυφή. Κινούμενοι προς τα ΝΔ-Δ και αφού περάσουμε εκτεταμένα τμήματα με οχυρώσεις της εποχής 1946-49, οδηγούμαστε στην κορυφή, όπου και υψομετρικός στύλος, Υψόμετρο 1750μ. Η συνήθης ονομασία της κορυφής είναι Βάρμπα, αλλά αναφέρεται και ως Μεγαλέξανδρος ή Τρικλάρα.

Μέχρι εδώ τα πάντα μοιάζουν με μια τυπική ανάβαση σε κάποιο μέτριο-ευχάριστο βουνό της Ελλάδος. Τα πράγματα θα παραμείνουν έτσι για λίγο ακόμα, μέχρι και την προσέγγιση της υποκορυφής Φαλακρό. Για να φτάσουμε εκεί κατεβαίνουμε ελεύθερα την πλαγιά Βόρεια της Μπάρμπας, και έτσι προσεγγίζουμε το διάσελο ( υψ.1690 ) που την χωρίζει από τον μακρόστενο όγκο του Φαλακρού. Το διάσελο διασχίζει χωματόδρομος. Στην συνέχεια κινούμαστε παράλληλα, Δυτικά, και ελαφρώς χαμηλότερα της ράχης που οδηγεί στο Φαλακρό. Μακριά και χαμηλότερα διακρίνουμε μεγάλη κατασκευή τεχνητής λίμνης που εξυπηρετεί πολυπληθές κοπάδι βοοειδών.

Αφού φτάσουμε στην ευρεία Κορυφή του Φαλακρού 1743μ., συνεχίζουμε για λίγα μέτρα ακόμα προς Βορρά, προκειμένου η θέα των Πρεσπών να απλωθεί μπροστά μας. Οι εικόνες που το σημείο χαρίζει, μοναδικές. Πρόκειται πιθανότατα για την καλύτερη θέα στις Πρέσπες από ψηλά, προνόμιο που μέχρι πρόσφατα θεωρούσα πως ανήκει στην κορυφή Δίκορφο Βαρνούντα.

Προκειμένου να συνεχίσουμε, κινούμαστε προς τα ΝΔ-για λίγο, επί της κατηφορικής ράχης. Αφού περάσουμε μικρό όγκο βράχων, στρεφόμαστε προς τα ΒΔ σε υψόμετρο 1700μ κατά προσέγγιση.
Από το σημείο αυτό κατεβαίνουμε ελεύθερα την πλαγιά. Η τελευταία καλύπτεται από μέτριου ύψους χόρτο, και όσο το πεδίο μας επιτρέπει, συνεχίζουμε να απολαμβάνουμε την θέα. Στοχεύουμε χαρακτηριστικό γυμνό πρόβολο, που εισέρχεται στο δάσος.

Με τον τρόπο αυτό καλύπτουμε 300μ υψομετρικής κατάβασης, και πλέον σε υψόμετρο 1400μ εισερχόμαστε σε δάσος. Το σύμμεικτο δάσος Βελανιδιάς-οξιάς παρά τα φαινόμενα, επιτρέπει την κίνηση εντός αυτού χωρίς μονοπάτι. Διατηρώντας πορεία Β-ΒΔ προσεγγίζουμε ρεματιά στα αριστερά ( Δ ), σε υψόμετρο 1260μ. Εδώ συναντάμε πλέον αμιγές δάσος οξιάς. Ακολουθούμε ράμπα που κινείται παράλληλα με την ρεματιά, πάντοτε στα δεξιά της. Στην συνέχεια ενίοτε συναντάμε αχνές χαράξεις μονοπατιών, ενώ σε υψόμετρο 1000μ ακολουθούμε για λίγο την στεγνή της κοίτη. Απομένουν λιγότερο από 100μ υψομετρικής αλλά στο σημείο αυτό το δάσος γίνεται πυκνότερο χωρίς αυτό να σημαίνει πως είναι απαγορευτικά δύσβατο. Εντοπίζοντας διαδρόμους στα δεξιά της ρεματιάς και με μικρή δυσκολία, εξερχόμαστε του δάσους σε ξέφωτα σε υψόμετρο 1020μ. Πλέον η βλάστηση αλλάζει, και τα είδη δέντρων που συναντάμε είναι υδρόφιλα.

Η Λίμνη διακρίνεται ελαφρώς χαμηλότερα, και πλέον σε εύκολο πεδίο κινούμαστε για λίγο ακόμα προς τα ΒΔ προτού στραφούμε οριστικά προς τα ΒΑ. Συναντάμε πλέον πλατύ ευκρινές μονοπάτι, που θα μας οδηγήσει παραλίμνια μέχρι το χωριό της Μικρόλιμνης. Ανάλογα με την εποχή του χρόνου ενδεχομένως να συναντήσει κανείς τρία σκυλιά που φυλάσσουν σκέπαστρο με τρυφύλλι στο κέντρο του οροπεδίού των Κρανιών. Εαν αυτό συμβεί απομακρυνόμαστε όσο γίνεται περισσότερο από το σκέπαστρο. Στο ΒΑ άκρο του οροπεδίου συναντάμε τα ερείπια του χωριού, ενώ ξεχωρίζει η κόγχη της εκκλησίας. Το χωριό εγκαταλείφθηκε το 1949, απόρροια των γεγονότων του εμφυλίου και έκτοτε δεν ξανά κατοικήθηκε. Στο γεγονός αυτό βέβαια είχε συμβάλει και ο δρόμος του 1872, που αποτέλεσε καλύτερη επιλογή διόδου στον άξονα Πισοδέρι-Κορυτσά. Στο σημείο συναντάμε και ενημερωτική πινακίδα με τις πληροφορίες αυτές.

Από το σημείο αυτό συνεχίζουμε στο παραλίμνιο και πάντοτε πλατύ μονοπάτι, το οποίο κινείται τουλάχιστον δέκα μέτρα ψηλότερα του νερού. Στο οροπέδιο-εσωτερικό κόλπο της Λάτσιτσας συναντάμε διχάλα, όπου δίνεται η δυνατότητα να προσεγγίσουμε το χωριό είτε εσωτερικά, είτε συνεχίζοντας παραλίμνια. Εύλογα επελέγη το δεύτερο.

Έτσι η διάσχιση ολοκληρώνεται στο παραλίμνιο χωριό της Μικρόλιμνης όπου λειτουργεί και όμορφο μαγαζί-ταβέρνα με ξύλινο κατάστρωμα επί της λίμνης. Εαν η διάσχιση πραγματοποιείται κατά τους θερινούς μήνες, μπορεί να συνδυαστεί με κολύμπι στην λίμνη.

Να επισημανθεί πως η διάσχιση μπορεί να πραγματοποιηθεί και με αντίστροφη πορεία, χωρίς σοβαρή επιβάρυνση υψομετρικής. Έτσι όμως η θέα προς τις Πρέσπες θα βρίσκεται πίσω μας.

Γρηγόρης Τζομάκας
Πιάνουμε την Ανατολική ράχη του Τρικλαρίου σε υψόμετρο 1120μ. Ακολουθούμε πλέον Δυτική κατεύθυνση επί αυτής. Η βλάστηση δεν δημιουργεί προβλήματα προώθησης. Αποκτούμε ήδη οπτική επαφή με την κορυφή. At 40.67966N, 21.14371E
Αρχίζουμε ελεύθερη κατάβαση προς τα ΝΔ με στόχο χαρακτηριστικό πρόβολο γυμνού στο δάσος. Βατό πεδίο με ενίοτε μέτριου ύψους χόρτο.
Φυσικό μπαλκόνι με προνομιακή θέα στις Πρέσπες. Συνεχίζουμε επί της ράχης για λίγο προς τα ΝότιοΔυτικά και στην συνέχεια αρχίζουμε ελεύθερη κατάβαση. At 40.69953N, 21.10498E
Υψομετρικό στην κορυφή Βάρμπα ή Μεγαλέξανδρος. 1750μ. Αναφέρεται και ως Τρικλάρα. Συνεχίζουμε προς τα Βόρεια σε ελευθερη κατάβαση προς το διάσελο. At 40.68557N, 21.11024E
Έξοδος από το πυκνό δάσος. Ακολουθούμε πλεόν μονοπάτια που διατρέχοντας τα ξέφωτα κινούνται προς τα ΒΑ. At 40.71428N, 21.09290E
Διάσελο σε υψόμετρο 1710μ μεταξύ Βάρμπας και Φαλακρού. Συνεχίζουμε προς τα Βόρεια τραβερσάροντας από τα Δυτικά τις απολήξεις της ράχης. Πολυβολείο. At 40.68834N, 21.10940E
Δύσβατο για λίγο τμήμα δάσους. Με λίγη προσπάθεια υπερκερνάμε και βγαίνουμε στα ξέφωτα της λίμνης.
Είσοδος στο δάσος βελανιδιάς-οξιάς. Κατεβαίνουμε ελεύθερα προς τα Βόρεια. Η βλάστηση δεν είναι πυκνή και ελέγχοντας την πορεία μας κατηφορίζουμε. At 40.70243N, 21.09616E
Ανεβαίνουμε ελεύθερα την πλαγιά με ανηφορική τραβέρσα προς τα ΒΔ. Βατό πεδίο.
Πλατιά κορυφή, Φαλακρό1743μ. Υψομετρικός στύλος. Συνεχίζουμε προς τα Βόρεια λίγα μέτρα ακόμα για να απολάυσουμε την θέα στις Λίμνες Πρεσπών. At 40.69890N, 21.10510E
Κίνηση προς τα ΝΔ. Τραβερσάρουμε τις πρώτες κορυφές από τα Βόρεια. Αποκτούμε μικρή οπτική επαφή με την ΜΙκρή Λίμνη των Πρεσπών.
Κινούμαστε για λίγο εντός της κοίτης της ρεματιάς. Πορεία Βόρεια. Όταν η κοίτη στενέψει, βγαίνουμε και πάλι στα δεξιά της ( Ανατολικά ). Υψ. 1000μ. At 40.71161N, 21.09446E
Σύντομη κόντρα προς τα ΒΔ που θα μας οδηγήσει στον όγκο της κορυφής. Αμέσως μετά στρεφόμαστε προς τα ΝΔ. At 40.68668N, 21.11650E
Κεντρική κορυφή του πολυκόρυφου που σχηματίζει το Τρικλάριο. Οχρωματικά ΔΣΕ. At 40.68482N, 21.11279E
Εγκαταλελειμμένο παραποτάμιο χωριό των Κρανιών. Προσοχή σε τρία σκυλιά που φυλάσσουν σκέπαστρο με τριφύλλι για ζώα. Συνεχίζουμε προς τα Βόρεια. At 40.72139N, 21.09671E
Εγκαταλελλειμένα κτίρια ίσως του ΔΣΕ, ίσως μεταγενέστερα.
Εσωτερικός κόλπος και οροπέδιο Λάσιτσας. Οι καλαμιές αναγκάζουν το μονοπάτι να πραγματοποιήσει κυκλική πορεία για να το διασχίσει.
Η νότια λίμνη της Πρέσπας. Ανήκει σχεδόν εξ' ολοκλήρου στην Ελλάδα.
Το όμορφο χωριό της Μικρόλιμνης. 850μ. Προκυμαία και όμρφη ταβέρνα-Καφέ. ολοκλήρωση της διάσχισης Τρικλαρίου.
Διακριτό μονοπάτι που κινείται ΒΑ προς το ορατό κεντρικό οροπέδιο των Κρανιών. At 40.71779N, 21.09403E
Σχετικά ασαφές όριο της δενδροκάλυψης επί της ράχης, 1480μ. Συνεχίζουμε προς τα Δυτικά. At 40.68560N, 21.12677E
Διασχίζουμε οροπέδιο με κατεύθυνση την πλαγιά στα Βόρεια.
Εσωτερικός κόλπος Λάσιτσα. Επιλέγουμε την συνέχεια στο παραλίμνιο μονοπάτι για την ολοκλήρωση στην Μικρόλιμνη. Το μονοπάτι κυκλώνει την κορυφή Στάλος 1050μ, At 40.73665N, 21.11381E
Ευκρινέστατο παραλίμνιο μονοπάτι. Ενημερωτική πινακίδα σχετικά με το χωριό Κρανιές. Συνεχίζουμε Βόρεια. At 40.72403N, 21.09768E
Παρεκκλήσι στο ΝΑ άκρο του χωριού της Μικρόλιμνης. Συνεχίζουμε στον κεντρικό δρόμο. At 40.74363N, 21.11185E
Ακολουθούμε πορεία παράλληλη με την ρεματιά από ράμπα στα Ανατολικά της. Κατεύθυνση Βόρεια. Όμορφο δάσος Οξιάς. At 40.70550N, 21.09443E
Ακολουθούμε την γραμμή της ράχης πίσω ακριβώς από το κοιμητήριο και το σχολείο του χωριού. Κατεύθυνση Βόρεια.
Αμπριά της εποχής του εμφυλίου επί της ράχης. At 40.68419N, 21.13085E
Ξέφωτο επί της ανατολικής ράχης Τρικλαρίου σε υψόμετρο 1220μ. Συνεχίζουμε προς τα Δυτικά είτε σε ελαφρά τραβέρσα είτε επί της ράχης. At 40.68117N, 21.13840E
Σημείο με θέα επί του παραλιμνίου μονοπατιού. At 40.73101N, 21.10388E
Υποκορυφή με θέα προς την κοιλάδα Βατοχωρίου-Κρυσταλοπηγής.
Ξεκινάμε από το χωριό Βατοχώρι κτισμένο σε υψόμετρο 890. Δεξιά του δημοτικού σχολείου ξεκινά διάδρομος που κινείται προς τα Βόρεια.