时间  3小时 29分钟

5.7
11.36 km

浏览次数: 43次 , 下载次数: 3次

邻近 Vidrà, Catalunya (España)

Ja fa més d'una setmana que fa molt fred cada dia i no podem deixar de comprovar si la Bauma del Gitano s'ha congelat novament de dalt a baix. El camí per arribar en cotxe fins el Barretó és complicat a causa de la neu. Nosaltres l'hem deixat al Palou Gros per evitar complicacions. La ruta nevada és excepcional, però cal vigilar molt doncs la neu es desglaça de dia i de nit es torna a congelar fent una capa que rellisca molt. La ruta no està marcada i cal portar mapa o millor GPS.

Comencem a caminar des del Palou Gros per la pista que ens portarà en direcció nord fins El Barretó, una important masia i capella romànica dedicada a Sant Jaume que veurem sense arribar-hi. Aprofitem el tros per veure com puja la boira des del fons de la vall fent bonics cargols.

Passat el Barretó ens decantem per anar fins el Morro del Quer, un mirador privilegiat del Ripollès i el Bisaura, les muntanyes de Berga i el Pirineu. La part més propera a Osona estava emboirada, però era bonic veure com es movia la boira, mentre que el Ripolès estava net i podíem veure perfectament el castell de Llaers i el Puig de Sant Antoni.

Deixem el Morro del Quer i per una pista que creua una preciosa fageda i que està plena de neu ens desplacem fins el Torrent de Milany, quina casa del mateix nom tenim a l'altra cantó del torrent. Aquí ja veiem gran quantitat de glaç la qual cosa ens fa pensar que potser tindrem èxit a la Bauma del Gitano.

Agafem la pista en direcció a la casa de Milany i en la primera corba pronunciada -on hi ha una senyal groga de pas barrat- sortim per agafar una altra pista que ens pujarà fins el nostre objectiu. Abans creuem el torrent que neix a la font d'en Crosta on hi trobem una gran quantitat de "candeleros" i formes curioses de gel.

Continuem la pista amunt i comencem a buscar un camí de pla que ens porti fins a la Bauma del Gitano doncs el camí habitual és molt dret i ens fa pensar que impracticable de baixada. Finalment ho aconseguim i confirmem: hem tingut sort el fred i l'aigua del torrent han fet una cortina de gel que tanca parcialment l'obertura de la bauma, donant peu a un espectacle impressionant. Ara feia sis anys que no passava.

Fetes les fotos de rigor (les millors les realitzades des de dins de la bauma), tornem a la pista que passa per sobre la bauma per marxar aquest cop en direcció al sud-oest enmig de la neu i d'una bonica fageda, pista que ens fins el Coll del Forn.

Uns metres més enllà del Coll trobem a l'esquerra del camí una creu amb doble travesser de l'any 1630 per recordar un doble crim. Es veu que l’amo de la casa del Barretó, situada a poca distància del collet i l’amo de la casa del Moreu, situada a Siuret, estaven enamorats de la mateixa donzella. Fins que el dia 28 d’agost del 1630 en Moreu va matar en Barretó al coll del Forn i el mosso del Barretó va córrer darrera en Moreu i el va matar, venjant així la mort del seu amo. En aquest punt, el Coll de l'Home Mort, hi ha la segona creu que ho recorda.

Arribats al Barretó només hem de desfer el camí d'anada tot vigilant les geleres per arribar on tenim el cotxe. Avui ha fet fred però ens ho hem passat de maravella.
全景

Foto del torrent
山洞

LA BAUMA DEL GITANO

Foto de la bauma del gitano

TORRENT DE MILANY

Torrent de Milany
兴趣点

CREU

简易庇护所

EL BARRETÓ

Foto de la casa de pagès del Barretó