Time  one day 4 hours 50 minutes

1,909 m
7.4
29.64 km

near Áyios Nikólaos, Central Greece (Greece)

Γραμμένη Οξιά Διάσχιση. Σημείο δρόμου 1320μ-Μνημείο Μάχης 279πχ-Κοκκάλια 1716μ-Καράβι 1712μ-Αλογοβούνι 1740μ-Παλιόλακκα-Σαράνταινα 1923μ-Ε4-Στάβλοι-Κρικελλοπόταμος-Κρίκελλο.

Διάσχιση Οξιάς. Η διάσχιση πραγματοποιήθηκε σε μορφή διημέρου, με διανυκτέρευση σε αντίσκηνα στο μέσο της διαδρομής, στις παρυφές δάσους Οξιάς. Η χάραξη της διαδρομής αποτελεί παραλλαγή της κλασσικής διάσχισης ( Μνημείο Μάχης-Κοκκάλια-Σαράνταινα-Καταφύγιο ). Η διαδρομή με τον τρόπο αυτό, προσθέτει εναλλαγή τοπίων, ενώ συγχρόνως διευκολύνει την διασύνδεση μετά οχήματος των σημείων αφετηρίας και ολοκλήρωσης της ( 20λ με αυτοκίνητο ). Η γενικότερη κατεύθυνση της διάσχισης είναι Βορράς-Νότος μέχρι την κορυφή Σαράνταινα, υψηλότερη του βουνού, όπου και στρέφεται Δυτικά, και συνεχίζει σε λιγότερο γνωστό τμήμα του βουνού. Ακολουθώντας την χάραξη του μονοπατιού Ε4, διασχίζει εκτενή τμήματα δάσους Ελάτων, και διασχίζοντας τον Κρικελλοπόταμο, ολοκληρώνεται στο όμορφο χωριό του Κρικέλλου. Νερό συναντάμε σε αρκετά σημεία, διεσπαρμένα στο σύνολο σχεδόν του εύρους της διαδρομής, και επισημαίνονται στα ανάλογα waypoints. Η διαδρομή είναι καθαρά πεζοπορική. Παρόλ' αυτά το σχετικά μεγάλο μήκος της ( 30 χλμ ) και η μέτρια υψομετρική της ( 1520μ ), θα πρέπει να ληφθούν υπ' όψιν.

Περιγραφή:

Σημείο αφετηρίας αποτελεί το σημείο από όπου ξεκινά ο χωματόδρομος για το μνημείο μάχης του 279πχ, κατά την εισβολή των Γαλατών, όπου και πηγή ( 1320μ ).

Διασχίζοντας δάσος ελάτων, η διαδρομή γρήγορα συνεχίζει σε γυμνό πεδίο ( 1510μ ), στην ομαλή κορυφογραμμή των Κοκκαλιών. Απολαμβάνοντας την θέα στα βουνά της Στερεάς Ελλάδας περιμετρικά- με τον Τυμφρηστό στο Βορρά και τα Βαρδούσια στα Νότια να κλέβουν την παράσταση, καλύπτει γρήγορα την απόσταση, καθ΄ότι ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό δίκτυο ποιμενικής χρήσης χωματόδρομων-τρακτερόδρομων, που διατρέχουν την κορυφογραμμή. Η χάραξη της καταγραφής πραγματοποιεί τρεις φορές μικρές προαιρετικές παραλλαγές της κλασσικής διαδρομής, προκειμένου να προσεγγίσει το σύνολο των κορυφών της κορυφογραμμής των Κοκκαλιών, Κοκκάλια 1716μ, Καράβι 1712μ και Αλογοβούνι 1740μ.

Έτσι προσεγγίζει την περιοχή της Παλιόλακκας στην Βόρεια βάση της Σαράνταινας. Η διανυκτέρευση πραγματοποιήθηκε σε φυσικό πατάρι στις παρυφές του θύλακα δάσους οξιάς σε υψόμετρο 1660μ. Σε μικρή απόσταση εντοπίζεται ποτίστρα με υδρομάστευση πόσιμου νερού ( Ιούλιος 2019 ). Το σημείο αυτό αποτελεί και την μόνη προσέγγιση με το δάσος Οξιάς στην διαδρομή ( το βουνό αποτελεί το νοτιότερο σημείο εξάπλωσης του συγκεκριμένου δέντρου ( Ευρωπαϊκή Οξιά ή Δασική Οξιά, Fagus Sylvatica ) στον Ελλαδικό χώρο. Το βουνό φημίζεται για το ψυχρό μικροκλίμα του. Να σημειωθεί πως άκρα της επέκτασης του πανευρωπαϊκά αποτελούν η περιοχή του Bergen ( Νορβηγιά ) στον Βορρά, και η Σικελία ( Ιταλία ) στον Νότο. Τέλος να προστεθεί πως στον Ελλαδικό χώρο αλλά Βορειότερα, απατάται και έτερο είδος οξιάς ( Ανατολική Οξιά, Fagus Orientalis ). Τα δύο είδη συχνά φύονται από κοινού, ενώ δημιουργούν και υβρίδια.

Στην συνέχεια ανερχόμαστε της όμορφης Βόρειας ράχης της Σαράνταινας και προσεγγίζουμε την ευρεία κορυφή της ( 1923μ ). Γνωστή η ιστορία της τοπικής παράδοσης ( με πιθανή πραγματική αναφορά ) για τον θάνατο σαράντα μελών ομάδας από χωριό της περιοχής, που επιχείρησε να διασχίσει το βουνό προκειμένου να παραβρεθεί σε γάμο, και κτυπήθηκε από ξαφνική χιονοθύελλα. Η τελευταία οδήγησε σε ομαδικό θάνατο.

Από την κορυφή της Σαράνταινας στρεφόμαστε πλεόν προς τα Δυτικά και κατηφορίζουμε στην Δυτική ράχη. Προσεγγίζοντας πλέον το διάσελο ( 1800μ ) μεταξύ της κορυφής και εκείνης του Τρυπήρι, συνεχίζουμε για μεγάλη απόσταση επί χωματόδρομου. Η κίνηση επί του τελευταίου αν και άχαρη προσφέρει όμορφη θέα Νότια. Αφού διανύσουμε 5.7 χλμ επί του χωματόδρομου, συναντάμε την σήμανση του μονοπατιού Ε4 και συγκεκριμένα του τμήματος Άμπλιανη-Κρίκελλο.

Από το σημείο αυτό και μέχρι την ολοκλήρωση της διαδρομής ακολουθούμε πιστά την σήμανση του Ε4. Αρχικά λοιπόν ανηφορίζουμε για 40μ υψομετρικής μέχρι μικρού διάσελου ( 1590μ ) και αμέσως κατηφορίζουμε σε όμορφο ελατόδασος με πυκνή σήμανση μεν, αχνή χάραξη δε. Σύντομα προσεγγίζουμε τον επαρχιακό δρόμο ασφάλτου ( υψ. 1415μ ), Άμπλιανη-Στάβλοι.

Ακολουθώντας τον δρόμο που αποτελεί τμήμα της χάραξης του Ε4, και περνώντας από λιθόκτιστη πηγή επί του δρόμου ( 1350μ ), καταλήγουμε στο άνω τμήμα του χωριού Στάβλοι. Προτού ο δρόμος κατηφορίσει εντός του χωριού, η σήμανση συνεχίζει σε ελαφρώς ανηφορικό χωματόδρομο ( 1260μ ).

Διανύοντας 300μ επί αυτού συναντάμε μικρό εργοτάξιο και αμέσως -πάντοτε ακολουθώντας την σήμανση, εισερχόμαστε και πάλι στο δάσος. Αυτή την φορά ακολουθεί εκτενής κατάβαση επί του μονοπατιού που το διανύει με κατεύθυνση ΒΔ. Η σήμανση του Ε4 με μεταλλικές κίτρινες πινακίδες πάντοτε πυκνή.

Φτάνουμε πλέον στην κοίτη του ποταμού του Κρικελλοπόταμου σε υψόμετρο 850μ και τον διασχίζουμε ελεύθερα, ενώ ξύλινο γεφύρι που υπήρχε παρασύρθηκε σε πλημμυρίδα προ κάποιων χρόνων. Λίγα μέτρα ψηλότερα, υφίσταται βάθρα που προσφέρεται για βουτιά στα δροσερά νερά του ποταμού.

Πλέον το μονοπάτι για 200μ κινείται παράλληλα με το ποτάμι στην Δυτική πλευρά της όχθης αλλά εντός του παραποτάμιου δάσους. Στο σημείο αυτό προκύπτουν μικρά προβλήματα, καθ' ότι η βλάστηση τείνει να κλείσει την χάραξη του. Παρόλ' αυτά το ανάπτυγμα όπως προαναφέρθηκε, είναι μόνο 200μ, και εντοπίζοντας στενό διάδρομο στα αριστερά συναντάμε εγκαταλελειμμένο τρακτερόδρομο. Απομένει πλέον η τελική ανάβαση 250μ υψομετρικής για την ολοκλήρωση της διάσχισης στην πλατεία του χωριού.

Το μονοπάτι με σήμανση, συντομεύει δυο εκτενή καγκέλια του τρακτερόδρομου, και πλέον τον προσεγγίζει σε υψόμετρο 965μ. Συνεχίζοντας Βόρεια και στην συνέχεια ΒΔ, συναντάμε μποστάνια του χωριού και επιλέγοντας τις σωστές απολήξεις σε διασταυρώσεις καταλήγουμε στο κέντρο του όμορφου χωριού του Κρικέλλου η οποία σκεπάζεται από αιωνόβιους πλάτανους. Στην πλατεία πλάι στην λιθόκτιστη εκκλησία λειτουργούν δύο ταβερνεία καθώς και καφετέρια.

Γρηγόρης Τζομάκας
Γιώργος Κορδιάς
Φίλιππος Πικόπουλος
Όλγα Ζουρζούκη

Alovovuni 1740m

Η ψηλότερη κορυφή του Αλογοβουνίου. Ύπαρξη δίδυμης κορυφής στα ΒΔ που η καταγραφή επίσης ανέρχεται. Συνεχίζουμε ελεύθερα σε ράχη προς τα ΒΑ-Α. At 38.81301N, 21.93152E

Asfaltos RahiTimfristu-Krikello

Σημείο του επαρχιακού δρόμου που από την ράχη Τυμφρηστού οδηγεί στο Κρίκελλο. Χώρος για στάθμευση στην αρχή του χωματόδρομου. Ξεκινάμε την διαδρομή επί του χωματόδρομου για το μνημείο της μάχης του 279πχ επί των Γαλατών. Δάσος Ελάτων.

Balkoni/Pagkaki/Orio Dendrokalipsis

Το μονοπάτι διέρχεται σημείου με παγκάκι σε μικρό μπαλκόνι. Μετά από σύντομη κόντρα συναντάμε τρακτερόδρομο και τον ακολουθούμε πιστά προς τα ΝΑ. Όριο Δενδροκάλυψης ( 1520μ ). Συνεχίζουμε πλέον σε γυμνή ομαλή κορυφογραμμή προς τα ΝΑ.

Diadromos Aristera

Περνάμε στενό διάδρομο ανάμεσα σε πυκνή θαμνώδη βλάστηση προς τα Δυτικά προκειμένου να συναντήσουμε εγκαταλελειμμένο τρακτερόδρομο.
隘口

Diaselo

Διάσελο σε υψόμετρο 1590μ μεταξύ των κορυφών Τύμπανο και Παλιοχάνι. Κατηφορίζουμε με πυκνή σήμανση σε σχετικά ασαφές κατά σημεία μονοπάτι προς τα Δυτικά.

Diastavrosi Asfaltos-Homatodromos

Εγκαταλείπουμε τον δρόμο ασφάλτου σε διαστάυρωση με σήμανση Ε4. Ακολουθούμε χωματόδρομο προς τα Δυτικά περνώντας από μικρό εργοτάξιο. At 38.77555N, 21.87349E

Dihala Homatodromon

Στην διχάλα επιλέγουμε την αριστερή διακλάδωση ( ευθεία ) και συνεχίζουμε μέχρι να συναντήσουμε την χάραξη του Ε4. At 38.77524N, 21.91026E

Ditiki Rahi Sarantenas

Ακολουθούμε ευκρινές μονοπάτι που κινείται επί ή ελαφρώς στα Βόρεια της γραμμής της ράχης. Έυκολα προσεγγίζουμε το διάσελο με την κορυφή Τρυπήρι όπου και χωματόδρομος.

E4 Elafros Klisti Haraxi

Η κίνηση για 200μ επί του σύμμεικτου παραποτάμιου δάσους συναντά αρκετά σημεία με κλειστό από βλάστηση μονοπάτι. Χωρίς όμως σοβαρά προβλήματα συνεχίζουμε προς Βορρά.

E4 Αrhi

Συναντάμε την χάραξη του τμήματος του μονοπατιού Ε4 Άμπλιανη-Στάβλοι-Κρίκελλο. Σήμανση με πινακίδες. Κίτρινο-Μάυρο χρώμα. Ανεβαίνουμε σε σύντομη πλαγιά με έλατα για το διάσελο στα Δυτικά. At 38.77001N, 21.89490E

E4-asfaltos Ambliani-Stavli

Η χάραξη του μονοπατιού Ε4 ακολουθεί τον επαρχιακό δρόμο ασφάλτου Άμπλιανη-Στάυλοι. Σύνολο επί ασφάλτου 2.4 χλμ. At 38.77011N, 21.88939E

Egkatalipsi Homatodromu

Εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και συνεχίζουμε στην κορυφογραμμή σε αχνά μονοπάτια. Επιλέγουμε την χάραξη που μας εξυπηρετεί.

Enarxi parakampsis gia Karavi

Εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και προσεγγίζουμε ελεύθερα την ράχη του Καραβιού από Βορρά.
隘口

Homatodromos / Diaselo

Προσεγγίζουμε τον χωματόδρομο στο διάσελο μεταξύ Σαράνταινας και κορυφής Τρυπήρι. Ακολουθούμε τον χωματόδρομο για 5.7 χλμ.

Homatodromos gia ligo

Ακολουθούμε για 500μ τον χωματόδρομο που τραβερσάρει έξαρξη της Βόρειας ράχης Σαράνταινας από τα Δυτικά. Στην εσωτερική στροφή τον εγκαταλείπουμε και συνεχίζουμε στην ράχη.

Homatodromos-Monopati E4

Η χάραξη του Ε4 εγκαταλείπει τον χωματόδρομο και κατηφορίζει στο ελατόδασος προς τα ΝΔ με στόχο τον Κρικελλοπόταμο. Στα πρώτα μέτρα του μονοπατιού πεσμένα δέντρα φράζουν το μονοπάτι ενώ υφίστανται πεταμένα αντικείμενα. Αμέσως μετά η κατάσταση βελτιώνεται και το δάσος αποζημιώνει.

Ipsometriko Ipokorifi Alogovuniu 1725m

Υψομετρικό σε υποκορυφή του Αλογοβουνίου. Για την δίδυμη ψηλότερη, συνεχίζουμε προς τα Νότια.

Ipsometrikon 1675m

Υψομετρικος στύλος. Καθαρά τοπογεωγραφικός ο σκοπός του. Κατηφορίζουμε προς τα νότια με στόχο την ποτίστρα ψηλότερα της Παλιόλακκας. At 38.80200N, 21.94160E

Ipsometrikos Stilos 1665m

Υψομετρικός στύλος. 1665μ. Συνεχίζουμε προς τα Νότια επί του τρακτερόδρομου ενώ απολαμβάνουμε πίσω μας την θέα στον Τυμφρηστό. At 38.85636N, 21.88926E

Karavi 1712m

Κορυφή Καράβι. Συνεχίζουμε σε ομαλή κατάβαση προς τα ΝΑ προκειμένου να ξανασυναντήσουμε τον χωματόδρομο. At 38.83010N, 21.90626E

Kokkalιa 1716.m / Marmarini Epigrafi

Η κορυφή Κοκκάλια. Υψ 1716μ. Μαρμάρινη πλάκα με αναφορά στην μάχη του 279πχ. At 38.84668N, 21.89089E

Krikello Platia

Η όμορφη πλατεία του Κρικέλλου.1110μ υψόμετρο. Όμορφη κεντρική εκκλησία. Λειτουργούν δυο ταβέρνες αλλά και σύγχρονη καφετέρια λίγα μέτρα χαμηλότερα.

Krikellopotamos

Κρικελλοπόταμος. Δίασχιση του ποταμού ελεύθερα καθ' ότι παλαιότερη γέφυρα παρασύρθηκε σε πλημμύρα. 850μ.

Krikellopotamos Vathra

Εξαιρετική φυσική βάθρα για κολύμπι στον Κρικελλοπόταμο. Το βάθος της συσχετίζεται άμεσα με την ροή του νερού στο ποτάμι.

Lixi Parakapsis Karaviu

Ολοκληρώνουμε την παράκαμψη της προσέγγισης του Καραβιού και συνεχίζουμε και πάλι στον χωματόδρομο.

Lixi Parkampsis Alogovuniu

Συνανταμε και πάλι τον χωματόδρομο και τον ακολουθούμε για λίγο προς Νότο.
Building of interest

Mnimio Mahis 279πχ / Pigi

Μνημείο της μάχης στα Κοκκάλια το 279πχ κατά την εισβολή των Γαλατών. Οι τελευταίοι μετά από τις θηρειωδείες κατά τοων Ελλήνων σε Ευρυτανία και Αιτωλία ητήθηκαν και θανατώθηκαν σε τριήμερη μάχη στο ευρύτερο σημείο. Πηγή δίπλα στο μνημείο. Ροή Ιουλ.2019. Ακολουθούμε την σήμανση. At 38.86457N, 21.87648E

Monopati Diadromos Dasos

Το ευκρινές και πλατύ μονοπάτι διασχίζει το αραιούμενο δάσος με σήμανση προς τα Ν-ΝΑ.

Paliolakka Dasos Oxias

Η όμορφη Παλιόλακκα μεταξύ των κορυφών της Σαράνταινας και Τρυπήρι, Θύλακας δάσους Οξιάς στα Δυτικά του βουνού. Ρέμα με αρκετή ροή. Ιουλ.2019.

Parakapsi gia Alogovuni

Εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο που συνεχίζει τραβεράσροντας τις ψηλές κορυφές του Αλογοβουνίου από τα Ανατολικά. Ελεύθερη ανάβαση σε ράχη προς τα Νότια. Εναλλακτικά παραμένουμε στον χωματόδρομο.

Paramenume stin Korofogrammi

Παραμένουμε στην κορυφογραμμή και δεν ακολουθούμε τον χωματόδρομο που τραβερσάρει από τα Ανατολικά.

Patari Simio Dianikterefsis

Εξαιρετικό σημείο διανυκτέρευσης σε φυσικό πατάρι, με θέα την Παλιόλακκα και το δάσος οξιάς. Μοναχικές οξιές το περιβάλλουν. Ποτίστρα με πηγή στα 60μ απόσταση. Υψ. 1650μ

Pigi Dromos

Λιθόκτιστη πηγή με γεναία ροή νερού ( Ιουλ.2019 ) επί του δρόμου Αμπλιανη-Σταύλοι. At 38.77277N, 21.88612E

Potistra 01

Η πρώτη ποτίστρα από τις τρεις που συναντάμε μέχρι την Παλιόλακκα. Περιορισμένη μη εκμεταλεύσιμη ροή νερού, Ιουλ.2019. Υψ. 1620μ. Συνεχίζουμε για λίγο επί του χωματόδρομου προς τα Νότια. At 38.82896N, 21.91385E

Potistra 02 / Pigi

Ποτίστρα με υδρομάστευση. Πολύ καλή ροή από την σωλήνωση Ιούλ. 2019. Πόσιμο. Συνεχίζουμε σε ευκρινές μονοπάτι προς νότο που σύντομα εξελίσσεται σε ανηφορικό τρακτερόδρομο.

Potistra 03 / Pigi / Afhenas

Ποτίστρα με υδρομάστευση που λειτουργεί και ως πηγή. Νερό πόσιμο από την σωλήνωση. Ιουλιος 2019. Συνεχίζουμε επί της ράχης συντομεύοντας τα καγκέλια του χωματόδρομου. At 38.79629N, 21.94509E

Sarantaina 1923m

Υψομετρικός στύλος της ΓΥΣ στην κορυφή της Σαράνταινας. Γνωστός ο μύθος για την προέλευση της ονομασίας της. Όμορφη περιμετρική θέα στα βουνά της Στερεάς Ελλάδος.

Simio E4 Elatodasos 01

Το μονοπάτι κατηφορίζει σε ελατόδασος. Πυκνή σήμανση με μεταλλικές πινακίδες. Αχνή κατά σημεία χάραξη. Σημαδεύουμε τις πινακίδες.

Simio E4 Elatodasos 02

Όμορφο τμήμα του Ε4 που κατηφορίζει σε ελατόδασος με στόχο την προσέγγιση του Κρικελλοπόταμου. Πυκνή σήμανση. Σε ελάχιστα σημεία πεσμένοι κορμοί δέντρων φράζουν την χάραξη του μονοπατιού.

Simio E4 Elatodasos 03

Το μονοπάτι συνεχίζει να κατέρχεται εντός του δάσους Ελάτων και πλησιάζει πια στο ποτάμι. Πυκνή πάντοτε σήμανση.

Sintomefsi gia Mnimio

Ο χωματόδρομος συνεχίζει προς τα Νότια σε εκτενή στροφή. Ανεβαίνουμε σε σύντομη απότομη πλαγιά προς τα Ανατολικά και αμέσως προσεγγίζουμε το πλατό του μνημείου. At 38.86482N, 21.87546E

Stavloi

Το χωριό Στάυλοι ή Στάβλοι σε υψόμετρο 1220μ. Η διαδρομή περνά στα όρια του οικιστικού ιστού και συνεχίζει προς τα Δυτικά.

Temnisi Homatodromu

Το μονοπάτι τεμνίζει χωματόδρομο και πάντοτε με σήμανση συνεχίζει εντός του δάσους. Γενική κατεύθυνση προς τα Βόρεια. At 38.78152N, 21.86436E

Trakterodromos Bostanion Horiu

Η σήμανση του Ε4 προσεγγίζει τρακτερόδρομο χαμηλότερα του Κρίκελλου. Ανεβαίνουμε ακολουθώντας της σε διχάλες ακολουθούμε την σήμανση ή συμβουλευόμαστε την καταγραφή.

Trakterodromos Korifogramis Kokkalia

Συναντάμε τρακτερόδρομο και τον ακολουθούμε πλεόν πιστά. Οδηγεί και διασχίζει την κορυφογραμμή των Κοκκαλιών. Υφίστανται βέβαια αρκετές διακλαδώσεις.

Xefoto/ Pinakida

Το μονοπάτι διέρχεται μεγάλου ξέφωτου όπου και ξύλινη πινακίδα. Σήμανση πάντοτε με μεταλλικούς στύλους.

Β Rahi Sarantenas

Η όμορφη βόρεια ράχη της Σαράνταινας, προσφέρει όμορφη θέα στο δάσος οξιάς στα Ανατολικά του βουνού. Ακολουθούμε την καθαρή γραμμή της προς τα Νότια σε βατό πεδίο.

Ε4 Sintomefsis Kagkelion HmDromu

Ακολουθούμε την σήμανση του Ε4 και συντομεύουμε δυο φορές τα καγκέλια του εγκαταλελειμμένου χωματόδρομου.