下载

成为第一个鼓掌的人
4.51 km

浏览次数: 65次 , 下载次数: 2次

邻近 Vallirana, Catalunya (España)

Ruta extreta de naturarural.net, que es pot seguir amb la seva App gratuïta. Si no es molt recomanable seguirla amb la versió de pagament de Wikiloc.

Descripció extreta de la web de Naturalocal:

"La cultura de la pedra i la vinya

Aquest curt però intens itinerari ens acosta a un passat pròxim (menys d'un segle) on el conreu de la vinya era el paisatge dominant al municipi. Intens per la densitat d'elements patrimonials que descobrirem només començar i perquè haurem de pujar fins dalt els plans de Cal Garcia o turó de Cal Beco, on gaudirem de boniques vistes del poble i de la vall.

La proposta s'ubica entre els masos de Can Rovira, Cal Jep i Cal Beco. És aquí on trobem la part més il·lustrada d'aquest passat rural àmpliament escampat per tot el municipi, avui completament perdut i amagat sota la coberta vegetal, o bé substituït per la trama de les urbanitzacions.

Sortint de Can Rovira, anirem resseguint corriols, pujant i baixant els marges d'estretes feixes tot trobant construccions rurals de pedra seca: les barraques. Afinant la vista ens adonarem que sota el bosc, avui una pineda de pi blanc, aquestes empremtes són més abundants del que podíem imaginar.

Aquest primer tram del recorregut s'ha de fer sense pressa, gaudint dels detalls de l'arquitectura de la pedra seca, descobrint els diferents elements que dibuixaven el paisatge fent possible el conreu, transportant-nos en el temps fins a les primeries del s.XX quan aquest patrimoni i estil de vida encara eren vius. Refugis, escales, marges, camins, cisternes i cocons, entre d'altres.

Aquesta diversitat i, al mateix temps, concentració d'elements en un espai reduït, ha permès el disseny pel Grup de Recerca del Centre Excursionista de Vallirana del present itinerari, que té per objectiu donar a conèixer aquest patrimoni tan valuós i, també, recuperar els noms i renoms de les edificacions i els seus antics propietaris.

Anirem guanyant alçada, per raconades on el sotabosc d'alzinar començar a ofegar la pineda invasora, fins a enllaçar amb un bonic camí de bast que, sota penyes, ens pujarà fins dalt els plans de Can Garcia. Farem un tomb amb vistes a la vall i acabarem de pujar fins a les runes de Cal Beco.

Si volem escurçar, abans d'arribar a Cal Beco, davant d'una singular alzina, surt un PR a la dreta del camí que en forta baixada ens torna al punt de sortida, superant un petit grau de roca.

Passat Cal Beco, girem per començar a baixar, voltant la penya d'en Rovira. El bosc ho tapa tot i el sotabosc encara més dens segueix amagant aquestes manufactures pètries. Enllacem amb el camí de Can Cases i pel costat de la urbanització amb boniques vistes a Collserola i el Puig Vicenç baixarem fins a Can Rovira.
"

Esquerra cap a Coll Verdaguer

Anada: Seguim per la pista més ampla direcció Coll Verdaguer

路口

Cap a l'esquerra, seguint les indicacions de la Ruta de la pedra seca

Esquerra

兴趣点

Cisterna de recollida d'aigua i safareig

Al voltant de la vinya trobem elements necessaris per al seu conreu, sovint lligats a la proximitat de les barraques, on es guardaven els productes, eines, etc. Veiem una cisterna de recollida d'aigua i un safareig per preparar el sulfat de coure, com tractament fúngic preventiu per tractar els ceps contra el míldiu. Encara podeu veure el color blau-verd tenyint la paret del safareig (foto). El sulfat de coure es preparava barrejant-lo amb calç apagada, barreja anomenada el brou bordelès. Sota la barraca del punt següent, veureu una altra cisterna, el safareig ha desaparegut (tot i que es veu on anava col·locat) i també veureu la base del recipient on es preparava la calç apagada per barrejar amb el sulfat.

Barraca de vinya

Som a la barraca de Cal Mensió. Aquesta construcció rural caracteritza el paisatge del passat agrícola de molts racons de Catalunya. Cada comarca, fins i tot cada poble, té una manera especial de construir-les, però la base és sempre la mateixa. De planta circular o quadrada; aprofitant un marge o aïllades; de coberta en falsa cúpula o plana... El gruix de les parets també és variable i algunes tenen contraforts externs per reforçar l'estructura. El marc superior de la porta d'entrada es feia amb una llinda plana o amb pedres formant un arc de mig punt o d'ametlla. La coberta es feia per apropament de filades de pedra (mireu-ho per dins, lleugerament inclinades cap enfora per evitar filtracions d'aigua; la paret externa es recreix per després omplir tota la coberta amb pedruscall i terra per fer fort. A sobre s'hi plantaven lliris que, amb les arrels, aguantaven la terra de la coberta els dies de pluja. L'orifici del capdamunt de la coberta es tapava amb una llosa que s'aixecava si a dins es feia foc. N'hi ha que presenten complements exteriors com paravents, pedrissos per seure, petits corralets oberts on deixar la burra, petits magatzems, etc. Algunes d'aquestes barraques podien ser aprofitades per pastors, ja que el fred del Pirineu feia baixar, a l'hivern, pastors amb els seus ramats d'ovelles, el que anomenem la transhumància.

Dreta

兴趣点

Pedrera d'on s'extreia roca pels forns de cal

Dreta pel corriol

Barraca de Cal Camota

Barraca del Xarau

El conreu de la vinya era dominant. Passada la fil·loxera a finals del XIX i amb els nous porta-empelts americans, la vinya va durar fins a mitjan segle XX. Els jornalers havien de passar tota la jornada fora de casa i necessitaven un lloc on aixoplugar-se del temps; un lloc fresc on deixar el menjar i l'aigua; un lloc on deixar els estris de mà per no haver-los de carregar cada dia amunt i avall. Dins algunes barraques hi trobareu unes fornícules on posar els aliments protegits de feristeles, i uns altres espais arran de terra, més frescos encara, on deixar l'aigua: el cocó. Quan s'havia de fer foc dins la barraca, calia treure la llosa plana que tapava les filades del sostre per permetre la sortida del fum. A la coberta d'aquesta barraca si fan crespinells i una bonica falguera nomenada falzia roja. A la propera barraca fixeu-vos en els lliris de Sant Josep que es plantaven a propòsit per aguantar el pedruscall i les terres de la coberta.

Seguim per la dreta

Barraca de Cal Capellades

Si mireu al seu interior, veureu dos cocons i un armariet. Els cocons i fornícules se solien fer sempre al costat nord de la barraca, el més fresc i la porta orientada a sud. El camí que marxa en direcció contrària a la ruta que hem de seguirem és recolzat sobre murs de pedra seca. Si el seguiu uns metres, trobareu un bonic exemple d'escales de marge volades. L'arbust que ens envolta ara mateix és el llentiscle. De fulla composta, persistent i carregat d'olis, era un arbust molt emprat en els forns de calç. Tot seguit passareu per una zona alterada, amb runa i canyes. És l'antic abocador d'escombraries del poble.
全景

Vistes

照片

Pi caigut

Camí de bast

Els camins de bast eren els aptes per a animals de ferradura. Passaven per llocs angostos o molt drets. Aquest passava per sota les Penyes de Can Rovira i baixava a la vall on teníem les masies de cal Gep i can Rovira. El camí està empedrat i en molts trams veiem murs de pedra seca, tant per la part de sobre com fent de fonament a la part de sota. Els animals carregats amb portadores o sàrries, baixaven el raïm o les olives a baix el poble. Als racons més ombrívols dels murs de pedra, hi trobem falgueres. És el cas de la dauradella, completament coberta per sota d’escames daurades, i la falzia roja, emprada d’antic per combatre l’alopècia.
路口

Dreta, cap a la torre d'alta tensió

照片

废墟

Cal Beco

Cal Beco, situada entre la penya d'en Rovira i el turó de Cal Beco o plans d'en Garcia, era una petita masia de l'heretat de Can Rovira envoltada de vinyes, oliveres i algun ametller. El paisatge era i és ple de feixes i marges, amagats entre els llentiscles, carços i garrics del sotabosc. Avui està completament en runes i, dins el pati, en una de les cantonades, hi ha un pou també enrunat. Si seguiu el camí recte que marxa cap a l'Amunt i Corbera, en pocs metres a la dreta trobareu una antiga pedrera de marbre, pel que sembla no massa productiva i que aviat va deixar d'explotar-se.

Dreta

废墟

Barraca en runes

Barraca sobre terra vermella

路口

Esquerra a la tornada, camí al inici de la ruta