下载

1,956 米
14.38 公里

浏览次数: 79次 , 下载次数: 0次

邻近 Queralbs, Catalunya (España)

Ruta circular clàssica d'accés al Puigmal des de Fontalba passant per Núria, és a dir, que aquesta descripció no descobrirà res que no es pugui trobar en d'altres. Val a dir que el meu fill de 9 anys demanava fer el Puigmal, però mai s'hauria imaginat -ni jo- que a principis del mes d'agost es convertiria en una ruta parcialment amb neu. Si ja de per si pot ser prou exigent simplement pel desnivell, la climatologia ha complicat un xic més l'empresa, però la recompensa s'ho ha valgut. Ha patit la ruta, com es pot comprovar amb la durada, però amb la satisfacció d'haver-ho aconseguit i jo amb l'agraïment dels excursionistes que ens anaven avançant dels ànims que li anaven donant. Sortosament, el fred no ha estat el que podria haver estat i el sol només ha aparegut a estonetes. La única pega ha estat no poder gaudir de les vistes des del cim del Puigmal però, en canvi, això ens ha ofert altres atractius.

Descripció

L'itinerari comença Collada de Fontalba (2070m), on deixem el cotxe i descobrim que el Puigmal, a mestral, tot i ser 1 d'agost, es lleva amb neu. A gregal, el Pic d'Eina, Noufonts, Noucreus, el Torreneules i el Balandrau ens donen el bon dia. Des d'aquí es veu pràcticament tota la ruta d'ascens al cim.

Comencem, doncs, caminant cap a garbí, per un típic prat de vegetació alpina que es va enfilant pel Serrat de la Baga de Fontalba. L'itinerari no té pèrdua, ja que sempre estarem en ascens, un ascens sense repòs per un camí que està clarament fressat i que va orientant-se a mestral. A estones ens acompanya el sol i ens visiten alguns isards, sorprenentment alguns ens deixen apropar-nos força. Amb aquests entreteniments arribem sense adonar-nos-en al cim de la Dou (2.01km; 2448m; 0:42h). L'orografia ens regala un petit descans fins al proper Coll del Borrut (2.14km; 2436m; 0:44h), on recuperem l'ascens seguint la carena de la Serra del Borrut s'aniran deixant enrere els prats per convertir-se en un terreny de pedra. La pujada, cada cop més dreta, finalitza al Cim del Borrut (3.26km; 2656m; 1:21h), on comencem a trobar les primeres mostres de neu i gel. Al nord veiem el desnivell més important de la ruta, el costerut sender rocós de la Serra del Borrut. Al peu d'aquest sender, a uns 2700 metres d'altitud, la neu s'intensifica, el que li dona un plus a l'ascensió. Un cop superat aquest esperó, un esplèndid pla s'encara a mestral, culminant al cim del Puigmal (4.47km; 2910m; 2:14h). De vistes, cap ni una, ja que els núvols cobreixen el cim, però tampoc fa massa vent i la sensació de fred es redueix molt, cosa que s'agraeix. Des d'aquí s'hauria de veure tot, ens quedem amb les ganes d'endevinar el Carlit, altres pics cerdans i tots els cims pirinencs que amb el cel serè podríem gaudir.

El descens el fem pel camí clàssic. Marxem del cim a gregal, creuem un replanet i comença la costeruda baixada per la Terra Vermella (4.66km; 2876m; 2:21h), una zona força costeruda i trencada, però gens exposada. És un descens que es fa serpentejant i en el que ens cal prendre més precaucions de l'habitual, doncs avui hi ha bastantes clapes de neu. Ja més avall, sense núvols, davant nostre, s'obre tota la Coma de l'Embut, amb el Pic de Segre destacant a l'esquerra de l'escenari. Quan hem deixat enrere la neu fem l'aturada per esmorzar, omplint-nos de natura i de muntanya. A les Terragalleres del Puigmal (5.61km; 2591m; 3:02h) el descens es suavitza fins arribar al Llis de la Coma de l'Embut (5.85km; 2527m; 3:10h), on creuem el torrent per primera vegada i tenim un descens més còmode, entre prats, amb vaques pasturant i amb la remor de l'aigua del torrent. Al costat d'una antiga cabana enrunada tornem a creuar la Coma de l'Embut (6.76km; 2362m; 3:30h) i tenim un petit tram de descens més pronunciat que ens permet gaudir del bonic Salt de la Font Bordonera (7.20km; 2292m; 3:42h) i uns metres després de la curiositat geològica del Forat de l'Embut (7.30km; 2272m; 3:46h). El corriol segueix l'antic traçat de la Coma de l'Embut, ara sense aigua, que creuem en un parell d'ocasions abans d'arribar al Ras de l'Ortigar (7.90km; 2205m; 3:58h), on gaudim d'alguns cavalls rebolcant-se en el prat. Abandonem el pla per xaloc i veiem per primera vegada el Santuari de Núria amb la Coma de les Molleres al seu darrere. En el descens ens endinsem al Bosc de Sant Gil, de pi negre, del que sortim tot arribant al Santuari (9.12km; 1967m; 4:42h), on aprofitem per fer un mos i veure arribar i marxar el cremallera.

El retorn a Fontalba es fa pel vell viarany ramader de Núria a la collada de Fontalba, que discorre entre extensos prats i boscos de pi negre travessant comes i rierols. Durant el trajecte, es gaudeix d'espectaculars vistes sobre les gorges de Núria i es troben singulars indrets de gran atractiu natural com la coma de Gombrèn i la Dou de Fontalba. Deixant l'embassament de Núria a l'esquerra, passem per davant de l'ermita de Sant Gil i ens enfilem cap al Coll de la Creu d'en Riba (9.63km; 1988m; 4:59h), fantàstic mirador de tot el conjunt de la Vall de Núria, dominada aquí pel Pic de Finestrelles i pel Noufonts. Deixem el camí que baixa a Queralbs i seguim pel de la dreta, que s'enfila per damunt les gorges de Núria i en unes quantes llaçades s'arriba al trencall del Camí de les Coves (10.12km; 2067m; 5:09h) i seguim cap a migjorn, endinsant-nos en un bosc de pi negre. El camí no té pèrdua, però no podem gaudir del paisatge ja que els núvols van desfilant i de tant en tant s'obren com donen poca visibilitat. L'ascens es suavitza i al tombar a la Coma de Gombrèn sortim del bosc, on destaca la Cabana de Gombrèn (10.68km; 2082m; 5:29h). Es deixa enrere la coma per una tartera i ens tornem a endinsar al bosc, en el darrer ascens destacable de la ruta, no molt pronunciat, que, després d'un prat i una altra tartera, culmina a la Barraca de la Palla (11.70km; 2154m; 5:52h), una cabana enrunada prop del Roc de la Fita. El camí va tombant progressivament cap a ponent a mesura que s'apropa a Fontalba, en un suau descens molt plàcid, fins que sortim del bosc, des d'on podem veure el primer tram de l'itinerari. Es creua a gual el Torrent del Puigmal i es passa pel costat de la Dou Petita (13.23km; 2063m; 6:34h) i, poc després, creuem amb precaució la Dou de Fontalba (13.48km; 2069m; 6:41h), on cal anar amb compte amb les pedres per no patir cap relliscada inoportuna. El darrer quilòmetre és un autèntic regal, tot planejant entre vaques i cavalls fins la Collada de Fontalba (14.43km; 2070m; 7:00h).

Índex IBP: 132.

Cim de la Dou

Punt culminant de la Serra de Fontalba. A ponent, el Puigllançada, que vam fer fa quinze dies, el Pedraforca i la Gallina Pelada ens criden l'atenció, veiem Montserrat, la Mola i també som capaços d'endevinar el nostre estimat Matagalls i les Agudes. A llevant, el Balandrau i tombant cap al nord el Torreneules.
山口

Coll del Borrut

Collada on dona inici la Serra del Borrut.

Cim del Borrut

Punt culminant de la Serra del Borrut, anomenat també El Bressol en el mapa de l'editorial Alpina. Des d'aquí es divisa el cim del Puigmal, a ponent es veu la Tosa d'Alp, que també fa quinze dies vam coronar, el Pedraforca, el Puigllançada i la Gallina Pelada; tombant a migjorn el Pedra Picada, Montserrat, el Tibidabo i el massís del Montseny. A xaloc, Bellmunt, el Taga, a llevant el Balandrau i a gregal el Bastiments.

Puigmal

És la muntanya més alta, juntament amb el Carlit, dels Pirineus Orientals, al límit entre el municipi de Queralbs (Ripollès) i el d’Er (Alta Cerdanya). Tot i la seva alçada, és un cim arrodonit i amable, accessible per tots els seus vessants. És una magnífica talaia que comprèn un extensíssim paisatge que abasta, al sud, el Taga, la Tosa, el Pedraforca, la serra del Cadí i els rasos de Peguera; a l'oest es distingeixen les valls de la Llosa i del Querol, el puig Peric, la plana cerdana i, al nord, els pics del Segre, de Finestrelles, d'Eina, de Noufonts, la coma Mitjana i el massís del Canigó tancant l'horitzó.
兴趣点

La Terra Vermella

Terreny força trencat i costerut que és el punt d'entrada a la Coma de l'Embut. Cal anar en compte per aquest motiu, però no presenta més dificultat que la de vigilar on i com posem els peus.
供应点

Les Terragalleres del Puigmal

S'acaba la baixada forta i trencada per passar a una igualment trencada però molt més suau i agraïda. És on decidim esmorzar, ja hem deixat la neu enrere, no hi fa vent i la vista és prou agradable.

Llis de la Coma de l'Embut

Primer pas del torrent de la Coma de l'Embut, que poc abans es forma recollint l'aigua que baixa dels diferents vessant que tanquen la vall.

Coma de l'Embut

Al costat d'una antiga barraca enrunada, es torna a creuar a gual el torrent de la Coma de l'Embut, per seguir-lo ara per la seva dreta.
瀑布

Salt de la Font Bordonera

Salt d'aigua d'un torrent tributari del torrent de la Coma de l'Embut que, a partir d'aquí, s'engorja.
山洞

Forat de l'Embut

El torrent de la Coma de l'Embut deixa en aquest punt el seu curs natural, que a partir d'aquí continua sec, que és engolit i va a sortir a la vall de Finestrelles.
野生动物

Ras de l'Ortigar

És un coll ample i herbós des d'on es contemplen les muntanyes del pic del Segre, Finestrelles, Fontnegra i el cim de la Coma del Clot. Deixem el torrent de la Coma de l'Embut per encarar-nos cap al Santuari de Núria, que comença a veure's. És molt fàcil trobar-s'hi bestiar pasturant a l'estiu.
教堂

Santuari de Núria

Aquest santuari, un dels més importants del país, s'alça a 2.000 metres en una vall pirinenca de gran bellesa. Encerclada per cims com el Puigmal o el pic de Noucreus, s'hi pot accedir per mitjà del tren cremallera, inaugurat el 1931. El santuari està presidit per una església neoromànica beneïda el 1911, que té al costat l'hotel i quatre cases d'edificació dedicades als sants Jeroni, Antoni, Josep i Gil. Davant del santuari, a la dreta, hi ha la capella de Sant Gil, construïda el 1615 i ampliada posteriorment. A prop seu, i al costat del llac, es troba la font de Sant Gil, famosa per la gelor de les seves aigües. La llegenda diu que sant Gil, un penitent, va arribar a Núria cap a l'any 700 i allà va amagar la imatge de la Mare de Déu, una talla policromada de gran bellesa, juntament amb altres estris com una creu, una campana i una olla, objectes que ara estan exposats i que van ser trobats l'any 1079 per un pelegrí procedent de Dalmàcia de nom Amadeu. Actualment, és un complex que un conjunt de serveis que el fan un lloc idoni per al turisme.
路口

Coll de la Creu d'en Riba

Punt de separació -en el sentit de la marxa- dels camins que menen a Núria procedents de Queralbs (el de l'esquerra, en sentit descendent) i de Fontalba (el de la dreta, en sentit ascendent). Aquest punt és un mirador de tot el Santuari de Núria i el seu entorn.
路口

Camí de les Coves

Bifurcació de camins: El de la dreta, cap a gregal, és el Camí de les Coves; de front, cap a migjorn, el de Fontalba.
名胜

Cabana de Gombren

Una cabanya o cabana és en general, un habitatge construït per l'home, amb parets, planta i sostre. Serveix de refugi contra la pluja, el vent, la calor, el fred i persones o animals intrusos. La de la Coma de Gombren es troba en bon estat de conservació.
废墟

La Fita (Barraca de la Palla)

El Roc de la Fita és al pas d'un serrat on antigament hi havia una barraca, actualment enrunada, i un pedró amb una creu.

La Dou Petita

Petita dou d'on surt aigua que s'ha escolat per la coma de Fontalba.

Dou de Fontalba

Font de gran cabal que surt entre les pedres d'una tartera, on l'aigua que emergeix s'ha filtrat per la coma de Fontalba. El pas no és difícil, però cal parar atenció al creuar-lo per les pedres.
停车场

Collada de Fontalba

Coll molt ample cobert de prats situat a la carena que tanca la coma de Fontalba pel sud. Des d'aquí, es gaudeix d'una ampla panoràmica que comprèn el cim de la Coma del Clot, el Torreneules, el puig de Balandrau, el puig Cerverís, la serra Cavallera, la coma de Fontalba i el Puigmal.