下载

46 米

路线类型

环路
  • 的照片 CAMINAR PER GIRONA - 11: Vall de Sant Daniel, el Polvorí, la Font dels Lleons (el gronxador)

坐标

46 米
10.98 公里

浏览次数: 36次 , 下载次数: 2次

邻近 Sant Ponç, Catalunya (España)

Aquesta ruta entra per la Vall de Sant Daniel i ràpidament guanya alçada passant per la antiga mina d’aigua del Calvari fins arribar a l’antic polvorí de Girona. A partir d’aquí es fa un petit tast des camins i la vegetació de les Gavarres per arribar a la Font dels Lleons i després a la masia de la Torre d’en Roses, on hi ha un vell i bonic gronxador. La tornada es fa igualment per la Vall de Sant Daniel tot passant per la plaça de la Sardana. Es tracta d’una ruta fàcil, seguint camins i corriols senzills tot i que hi ha un cert desnivell de pujada.
Comencem aquest itinerari al pàrquing de Fontajau per dirigir-nos a la Vall de Sant Daniel passant primer per el Pont de la Barca i després pel pont de Pedret. Anem fins la Plaça dels Jurats i enfilem per el riu Galligants. Ràpidament agafarem un camí que, en pujada, ens porta fins els Jardins de la Jueva, a tocar de Torre Gironella. Un d’aquells recons màgics de Girona i on fa de bon recordar la llegenda de la Tolrana, el fantasma de Girona.
Explica la llegenda que dins de l’antic Call gironí vivia una dona jueva molt culta i respectada que era una coneixedora i seguidora aferrissada de la llei mosaica, a la que anomenaven la Tolrana, nom d’origen confús que sembla ser que podria significar seguidora de la Torah, que és el llibre bàsic de la religió hebrea. Durant els aldarulls derivats dels avalots antisemites de 1391, que a Girona s’iniciaren el dia 10 d’agost del mateix any, la Tolrana, com molts altres jueus del Call de Girona, va anar a parar a la Torre Gironella on la ciutat els va brindar protecció davant l’amenaça de nous atacs del poble. El cas és que no se sap ben bé si va ser víctima dels cristians o dels propis jueus, ni exactament quina va ser la causa per la que va morir, el dilluns 17 de setembre de 1391 van trobar el cos decapitat de la Tolrana a prop de la Torre Gironella. Conten que, des d’aleshores, el fantasma de la jueva o la Tolrana, vaga pel barri vell de Girona, no en forma visible, sinó com una veu de dona que, entre plors, canta uns planys intel·ligibles però impressionants. Així, encara que sembla ser que ningú no l’ha vista són molts el que l’han sentida. I el més curiós del cas és que moltes persones de Girona, gens sospitoses de que siguin supersticioses, histèriques ni fantasioses, l’han escoltada, tot passejant pel Barri Vell o el Passeig Arqueològic, on es troba la Torre Gironella. I els que l’han oïda, expliquen que han sentit com uns laments i una mena de cançoneta trista, que sembla acostar-se i allunyar-se, sense concretar-se mai el lloc d’on ve ni el que diu.
Seguim pujant, ara per corriols i arribem, primer a la galeria per on circula l’aigua de la mina i després a la caseta on hi ha pròpiament la mina d’aigua del Calvari. Una mina d'aigua és un sistema de captació d'aigües subterrànies per al reg agrícola o ús domèstic i industrial que consisteix en una galeria horitzontal de captació subterrània amb un seguit de pous de ventilació de les conduccions. Aquesta mina neix dins la muntanya del Calvari, i arriba a una sala a través d'un túnel excavat a la roca. A partir d’aquí segueix per un túnel amb diversos respiradors a l’exterior durant uns 460m. La finalitat era abastir d’aigua la part alta de Girona, Catedral, Plaça Lledoners i Plaça Sant Domènec. Va ser construïda el segle XVI pels dominics del convent de Sant Domènec, tot i que hi ha indicis de que l’origen podria ser de l’època romana.
Arribem finalment al punt mes alt d’aquesta primera pujada. Estem al Calvari, on podem veure la part final del Via Crucis i les petites capelles que marquen les últimes estacions. També veiem l’Església del Calvari, la qual va ser totalment reconstruïda després de la Gerra Civil.
Anem ara, en planer, en direcció al Polvorí. Aquest i el seu Cos de Guàrdia van ser construïts el 1756 i el 1770, respectivament, per emmagatzemar-hi pólvora i explosius en un lloc allunyat però alhora de fàcil accés des dels forts i des de la ciutat. Durant la Guerra del Francès va ser utilitzat com hospital de sarnosos. L'actual edifici és el resultat d'una reconstrucció de 1924. A l’edifici del cos de guàrdia encara es conserva un escut dels Borbons, amb les armes de Castella, de Lleó i de Granada, curiosament no hi ha cap referencia a Catalunya. A les parets de l’edifici es poden observar encara impactes de metralla.
Deixem el Polvorí per un camí de baixada fins a uns camps de conreu i ràpidament enfilem una pista de pujada passant per sobre de la carretera NII i agafem un bonic corriol, també de pujada, que ens portarà a tocar de la masia de Can Venda. Anem ara pel mig del bosc i podem gaudir de la vegetació de les Gavarres (alzines, suros, bruc, romaní, farigola, etc) i d’unes bones vistes de la Vall.
Deixem el corriol i ara, novament per pista, anem primer en baixada i després en planer fins la Font del Lleons. El nom d’aquesta font prové de l’escut que la presidia i que pertanyia a Tomàs de Lorenzana, bisbe de Girona, nascut a Lleó, on s’hi podien distingir dos lleons que simbolitzaven els orígens del prelat. Avui l’escut s’ha perdut, tot i que encara s’intueix el lloc que ocupava. També es pot observar la resclosa de la riera de la Torre que aprofitava l’aigua i la conduïa cap al mas de la Torre. Avui aquesta resclosa serveix per arribar a la font sense mullar-se quan la riera porta aigua.
Per un petit corriol arribem ara a la Torre d’en Roses, en realitat un Castell-palau gòtic amb una destacada torre de defensa. L'edifici principal és un palau gòtic, possiblement d’entre els segle XV i XVI, però ha estat molt modificat. Per contra La torre és de quatre pisos i està molt ben conservada.
A tocar de la casa hi ha un antic i bonic gronxador de ferro del tipus balancí, per dos persones, d’aquells que fa molts anys que ja no es veuen.
La tornada la fem novament per la Vall de Sant Daniel, tot passant per la plaça de la Sardana.