75.23 km

浏览次数: 10次 , 下载次数: 0次

邻近 Venasque, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Zeer mooie track met prachtig zicht op de steile rotswanden tot diep beneden waar de rivier de Nesque zich een weg baant door de smalle kloof

Belvédère du Castelleras

De Belvédère du Castelleras ligt helemaal boven in een bocht naar links. Je kan de plek niet missen. Het is onnodig te zeggen dat je hier moet stoppen en genieten van het uitzicht. Ik moet de eerste wielertoerist nog tegenkomen die dat niet doet. Je kan in ieder geval op de waardering rekenen van de automobisten die de kloof met de wagen doen. Na de pauze rijden we gewoon verder. Het laatste stuk gaat behoorlijk naar beneden. Let ook op voor de vele bochten en probeer te genieten.

Chapelle de Sainte Foy

Wij goed kijkt merkt langs de kant van de weg deze kapel uit de 15de eeuw. Wie minder goed merkt is al halverwege het dorpje Méthamis. Méthamis zelf kan je niet missen. We rijden recht naar het centrum.

Gorges de la Nesque

Nog zo'n tunneltje door de rotswand. Na dit tunneltje draaien we een zijarm van de kloof in. Nog altijd gaat de weg niet steil. Kijk hier goed uit voor de grote roofvogels die hier nestelen. Zijn het arenden of gieren? Op het einde van dit zijvalleitje, voorbij een refuge, draait de weg langs de rotswand omhoog. Nu volgen er nog enkele lastige kilometers.

Monieux

Monieux is een bergdorpje van zo'n 300 inwoners. Net vóór het dorpje duiken we rechts naar beneden langs een kleine afdamming met cafetaria en speeltuin. Gingette staat er aangeduid.

Méthamis

Méthamis is weer zo'n klein bergdorpje. Het ligt aan het einde van de Gorges de la Nesque. In het centrum loopt een weg recht tegen een rots omhoog. We rijden even naar boven om te genieten van het uitzicht. Daarna rijden we het dorpje uit op de linkeroever van de Nesque. We passeren eerst het gehuchtje Les Bastides. Eens over het riviertje rijden we schuin rechts in de richting van Malemort du Comtat. De weg volgen we helemaal tot in dat dorpje en helaas wordt het weer wat klimmen.

Villes-sur-Auzon

Villes-sur-Auzon is een dorpje van zo'n 1.000 inwoners, aan de voet van de Mont Ventoux en van de Monts de Vaucluse. Vroeger was het dorp volledig omwald, maar de omwalling heeft plaats moeten maken voor woningen. Dat verklaart de ronde vorm van het dorp. Van de omwalling blijft nog een toegangspoort uit de 18de eeuw, le Grand Portail, en op sommige plekken overblijfselen van oude muren. Buiten de oude dorpskern bevindt zich ten Noord-Westen de "Pous de Foro", een wijk met kleine tuintjes omgeven door stenen muren, die vroeger werden verbouwd door de dorpsbewoners. Ook de kerk en het gemeentehuis staan buiten de oude omwalling. Het dorp wordt omgeven door wijngaarden. In het westen ligt een bos van naaldbomen en kastanjebomen in een landschap van warme okerkleuren. Ten oosten liggen de bergen die doorsneden worden door ravijnen zoals de Combe de l'Hermitage en de spectaculaire Gorges de la Nesque. bron: http://www.villes-sur-auzon.fr