下载

712 米
3.48 公里

浏览次数: 71次 , 下载次数: 0次

邻近 Rialp, Catalunya (España)

Passejada familiar amb molt poc desnivell que volta la població de Rialp per la banda oposada del riu on es troba situada. Si no hi ha presses, es pot completar amb un petit tomb pel nucli antic i la pujada al Castell, des d'on es gaudeixen d'excel·lents vistes de l'entorn.

Descripció

Descric l'itinerari començant i acabant davant de l'Hotel Condes de Pallars (720m), a les afores de Rialp venint de Sort. Hi ha un passeig que segueix la carretera C-13 en direcció a Sort fins arribar a una benzinera (0.51km; 0:07h; 714m), on creuem la carretera (estaria molt bé que, si més no, hi hagués un pas de vianants) i la Noguera Pallaresa pel Pont de les Vernedes i ens dirigim cap a la depuradora de Rialp (0.63km; 0:09h; 712m).

Aquí, al costat d'un rètol indicador a l'inici del bosc, ens assenyala l'inici del Camí de la Canerilla, un ombrívol camí que presenta una pujada al començament i després va oscil·lant pel mateix nivell fins arribar a un antic tancat de pedra amb una porta, on comença un curt descens fins a una bifurcació (1.30km; 0:22h; 735m). A la dreta s'enfila un corriol que mena al Colomer d'en Martí (1.36km; 0:23h; 748m), una edificació enrunada des de la que es pot gaudir d'una excel·lent vista de Rialp. Es recupera el camí, que segueix en descens, i seguim remuntant el riu, fins arribar a la bonica raconada de la Font de la Canerilla (1.48km; 0:27h; 723m). Sempre per l'esquerra del riu, el camí recupera novament alçada i torna a oscil·lar fins arribar a una cruïlla de camins (1.91km; 737m; 0:37h), i seguim el de l'esquerra, que baixa decididament a buscar la Noguera Pallaresa per creuar-la pel pont penjant de Santa Caterina (1.99km; 724m; 0:39h).

El camí s'endinsa ja al poble, però preferim gaudir de la remor de l'aigua i del bonic passeig que, uns metres, segueix riu amunt, tomba a ponent i, entre murs, accedeix al Raval de Rialp (2.24km; 0:44h; 724m). Seguint el carrer del Raval s'arriba a la capella de Sant Cosme i Sant Damià (2.49km; 0:49h; 724m), on ens retrobem amb la carretera principal i podríem retornar directament al punt d'inici; però hi ha ganes de passejar pel nucli antic de Rialp i pujar al castell, així que fem aquest afegitó.

Creuem la carretera per un pas de vianants i pel carrer Camí de Surp ens enfilem fortament per passar per darrere l'església i encarar-nos cap al nord per planejar una estona i recuperar aire fins a una cruïlla de camins (2.64km; 745m; 0:52h). De front queda l'accés a una serradora, que encara segueix amb una de les activitats tradicionals de la vila, la fusta. Seguim pel camí que torna enrere per l'esquerra, de cara a l'església. Un cop passada l'església (2.74km; 0:53h; 755m), deixem l'ara carrer cimentat per un camí que s'enfila a la dreta i, més endavant, prenem una drecera a l'esquerra que mena al Castell de Rialp (2.81km; 772m; 0:55h), des d'on controlem tot el poble de Rialp, l'accés a la Vall d'Àssua i tot el camí de la Canerilla que hem fet. Anem a trobar el camí de Surp, amb un gran rètol indicador, i baixem suaument per ell, pel costat d'una petita vinya, fins arribar al nivell de la llanterna de l'església de la Mare de Déu de Valldeflors, on girem a la dreta per les escales que baixen cap a la façana principal de la mateixa (3.03km; 0:58h; 742m). Uns metres més en sentit descendent hi ha el carrer del Mig (3.08km; 726m; 1:00h), travesser, carrer medieval per excel·lència que seguim a la dreta per sortir de la vila closa pel Portal de Sant Antoni en direcció el Torrent de Sant Antoni, que el seguim per la seva esquerra fins a la carretera C-13, on el creuem i tanquem l'itinerari (3.49km; 1:05h; 720m).

Índex IBP: 19.

Pont de les Vernedes

La Noguera Pallaresa (en aranès arriu Noguèra Palharesa) és un riu pirinenc d'orientació nord-sud, afluent del Segre per la dreta. Neix al Pla de Beret, a la Vall d'Aran, a pocs metres del naixement de la Garona, i, a diferència del seu riu germà, que es dirigeix cap a Occitània i l'Atlàntic, la Noguera Pallaresa es dirigeix cap al sud i travessa els dos Pallars, dels quals n'és històricament l'eix de comunicació principal, on esdevé l'articulador de la vida d'aquestes comarques. Desemboca al riu Segre a Camarasa, a la comarca de la Noguera després d'un recorregut de 154 quilòmetres. Aquest és un pont modern que creua el riu per poder accedir còmodament a la depuradora.

EDAR Rialp

Passada la depuradora, el camí, al costat d'un pal indicador, s'endinsa al bosc i comença a pujar.
照片

Tancat de pedra amb porta

El camí segueix a l'esquerra, deixant el tancat a la dreta.
全景

Colomer d'en Martí

A mig camí del Camí de la Canerilla es troba el colomer d'en Martí. Els colomers són construccions medievals per a la cria de coloms amb finalitats culinàries, tot i que, ocasionalment, també s'utilitzaven com a torres de defensa (aquí, la visibilitat amb el castell de Rialp és directa). La majoria van deixar-se d'utilitzar a partir del segle XVI.
水源

Font de la Canerilla

El nom de Canerilla és un diminutiu de canal, segurament en referència a la forma llarga i estreta del barranc on brolla. Aquesta raconada és una de les més frescals de Rialp, amb arbres com l'oma (Ulmus glabra) i el vern (Alnus glutinosa).

Cruïlla de camins

No seguir de front i seguir pel camí que a l'esquerra comença a baixar.

Pont penjant de Santa Caterina

El pont de fusta de Santa Caterina és un dels ponts històrics de Rialp. Sovint patia les riuades, així que en èpoques de la II República es bastiren uns pilars per reforçar-lo, infraestructura que la Guerra Civil espanyola va aturar. L'any 2007 es van aprofitar aquells pilars per aixecar aquest nou pont.
教堂

Capella de Sant Cosme i Sant Damià

Capella senzilla d'aparença endreçada i que segurament data de temps força recents. Consta d'una nau, capçalera recta, teulada d'un sol vessant, mur frontal orientat al sud amb un portal en arc de mig punt flanquejat per dues finestres també amb l'arc rodó, un òcul a mitja alçada i una cornisa destacada per coronament. Mur de maçoneria de pedra grisenca. El campanar és d’espadanya, amb una amplada a la base de 1'25 metres, una mica desviat de l’eix de la façana cap a la dreta, encarat com ella cap al migjorn. Es tracta d'una petita espadanya d'un ull en arc de mig punt; hi penja una campaneta. Està cobert per una teulada de doble vessant que mostra una minsa cornisa pels quatre costats. Tant l’arc com els muntants estan arrebossats i emblanquinats.

Serradora

Accés posterior a l'empresa Fustes Sebastià, que manté a Rialp l'activitat tradicional de la fusta-
城堡

Castell de Rialp

El castell termenat de Rialp és una fortificació situada a la part alta del poble de Rialp. Des del lloc on es bastí el castell es domina el riberal de la vall del riu Noguera Pallaresa i una part de la vall d'Àssua. És una obra declarada Bé Cultural d'Interès Nacional. Construït directament sobre la roca i de planta rectangular, es conserven dues parets de pedra que formen l'angle del nord-est. Les mides són Tenen aproximadament uns 8 metres d'alçada i una llargada d'uns 9,5 metres, l'una, i 5 metres, l'altra. Per tant, estaríem parlant d'una planta rectangular d'uns 50 m² amb diversos nivells. El gruix és d'1,30 m a peu pla i 30 cm menys a la part alta. Actualment, té una alçada de 7 m. A la planta baixa s'observen una finestra esqueixada i amb forma d'espitllera al seu exterior al mur nord i dues més al mur est acabades en arc de mig punt. Al primer pis, n'hi ha tres més. Les mides són 125 cm d'amplada per 150 cm d'alçada a l'interior i 10 cm per 70 cm a l'exterior. Les pedres de llicorella d'aquesta fortificació, sense retocar i petites, són unides morter de grava i calç. Les finestres estan emmarcades per carreus escairats o ben tallats. A uns 6 m cap al sud hi ha un pany de paret d'uns 4 m de llarg i un gruix de 118 que segurament es pot relacionar amb el castell. A la banda oposada hi havia el vall. El castell podia haver estat, en un principi, una torre avançada del castell de Surp.
教堂

Església de la Mare de Déu de Valldeflors

La Mare de Déu de Valldeflors de Rialp és l'església parroquial d'origen romànic de la vila de Rialp. La construcció de la fàbrica es realitzà en el segle xviii, període de gran empenta constructiva en el Pallars, si bé l'església ha estat objecte de moltes reformes posteriors. Una d'elles, erigides en ple segle xx, es la que commemora la data de 1927 gravada sobre la porta d'accés. Hi ha notícies de que l'església fou priorat de l'Orde de Sant Joan de Jerusalem. Església de notables dimensions, constituïda per una ample nau, amb capçalera rectangular orientada al nord-oest i coberta per una volta de tambor que forma una petxina. La nau es troba dividida en quatre trams que es cobreixen respectivament amb una volta de llunetes. A costat i costat de la nau s'obren una sèrie de capelles corregudes amb volta d'arestes. Sobre d'aquestes hi ha una galeria. La porta d'accés està situada als peus de l'església. Es tracte d'una porta d'estil clàssic, d'arc de mig punt flanquejada per pilastres i coronada per un frontó partit. El campanar s'aixeca a ponent. En la base es de planta quadrangular i en la part superior octogonal, rematat per un capitell de llicorella. També la coberta de la nau a dues aigües és de llicorella. Així mateix, a ponent, es troba la capella del Santíssim, il·luminada per una llanterna central que s'obre en la cúpula. Al seu interior hi ha la imatge de la Mare de Déu de Valldeflors, del segle XIV.

Carrer del Mig

El Carrer del Mig és una via pública de Rialp inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. És l'antic carrer Major que travessava l'antic recinte fortificat pels murs posteriors de les mateixes cases i per una torre de secció circular, situada de tram a tram. A cada un dels seus extrems existia un portal, un d'ells avui desaparegut. El carrer, força rectilini, té una amplada de poc més de tres metres i està flanquejat per cases que presenten en la seva planta baixa porxos suportats per arcades o per llindes, la qual cosa permetia fins no fa gaires anys seguir-lo de punta a punta sempre aixopluc. Malauradament, en el curs de la dècada del segle XX han estat enderrocades moltes cases i construïdes o modificades altres. A més moltes altres avui ruïnoses amenacen en tenir la mateixa fortuna que aquelles. Una altre atemptat contra la fisonomia originaria del carrer ha estat la supressió de la segla per l'aigua que corria pel mig del carrer.

Pont de Sant Antoni

Pont que creua el Torrent de Sant Antoni, format per la unió del Barranc d'Altron i del Riu de Sall, que formen el sector occidental i nord-occidental de la Vall d'Àssua. A l'altra banda de la carretera desguassa a la Noguera Pallaresa.